تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,196 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,887 |
تحلیل و واکاوی جایگاه بعد عملی وجود انسان در دیدگاه فارابی و علامه محمدتقی جعفری تبریزی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 44، آذر 1402، صفحه 751-765 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.59018.3626 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدوی* 1؛ مریم صمدیه2؛ سیدحسین علیانسب3 | ||
1دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه مراغه، ایران. | ||
3دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
بعد عملی وجود انسان مرتبط با اعمال و افعال وی است؛ اعمال و افعالی که شکلدهندۀ شخصیت وی هستند و با هدایت حکمت عملی میتوانند به عملی حکیمانه مبدل شوند و سبب سعادت انسان گردند. یافتههای تحقیق که مبتنی بر روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای صورت گرفته نشان میدهد که فارابی توجه خاصی به بعد عملی وجود انسان در دیدگاه خویش در حوزۀ مدینۀ فاضله داشته است؛ به طوری که عمل اهالی مدینه در کنار معرفت از جمله مؤلفههایی است که سبب فاضله شدن مدینه میشوند و در صورتی که اهالی مدینه معرفت داشته باشند؛ اما در عمل آنها ضعف وجود داشته باشد، چنین مدینهای فاضله نخواهد بود و به تعبیر خود فارابی، مدینۀ فاسقه است؛ یعنی مدینهای که اهالی آن به خداوند و نیکیها اعتقاد و شناخت دارند؛ اما در عمل پایبند به شناخت خویش نیستند. همین طور بررسی آثار علامه محمدتقی جعفری نشان میدهد که ایشان عمل را مؤلفۀ اصلی بعد از آگاهی و معرفت برای رسیدن به حیات معقول مطرح میکند و حتی معتقد است معقول بودن حیات معقول صرفا به وسیله عقل نظری نیست بلکه شامل عقل نظری وعقل عملی تواما است. بررسی دیدگاه دو متفکر نشان میدهد که هر دو به عمل حکیمانه به عنوان مؤلفۀ اصلی توجه دارند و به نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی اذعان میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
فارابی؛ علامه محمدتقی جعفری؛ بعد عملی وجود انسان؛ مدینه فاضله؛ حیات معقول؛ عمل صالح | ||
مراجع | ||
Quran Aristotle. (1926). Nicomachean Ethics. translated by H. Rackham, Harvard University Press. Loeb classical library. Aristotle. (2006). Nicomachean Ethics. translated by M. H. Lotfi Tabrizi. Nashre-ney. (In Persian) Davari Ardakani. R. (1975). Farabi's civil philosophy. Supreme Council of Culture and Arts. (In Persian) Davari Ardakani. R. (1977). Farabi, the Founder of Islamic Philosophy. Publications of the Iranian Philosophy Association. (In Persian). Farabi, M. (1967). Treatise on Comments. Publication of the Ottoman Encyclopedia. (In Persian) Farabi, M. (1984). Fosul al-Montaze. research and correction and commentary by F Najjar, Al-Zahra School. (in arabic). Farabi, M. (1995). Opinions of Ahl al-Madinah al-Fazlah and the antipathies. Dar and Maktaba al-Hilal. (in arabic) Farabi, M. (1996). Al-Siyasa al-Madaniyyah. Dar Al-Hilal School. (in arabic) Farabi, M. (1986). Al-horoof. introduction and research and commentary by M. Mahdi, Dar al-Mashrek. (in arabic) Farabi, M. (1987). Al-Mantigiat al-Farabi. Research & Introduction by M. T. Daneshpazhooh, Ayatollah Al-Marashi School. (in arabic) Farabi, M. (2005). Happiness from the Perspective of Farabi. Dar Al-Hoda. (In Persian) Farabi. M. (1975). Ara`e Ahl al-Madinah al-Fazlah. Translated & Explained by J. Sajjadi, Center for Cultural Studies and Coordination. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (be ta). Beauty and Art from the Islamic Perspective. Ministry of Culture Press. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2000). God, the world and man from the perspective of Ali ibn Abi Talib and Nahj al-Balagheh. Nahj al-Balagheh Foundation. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2005). Quran, the Symbol of Intelligible Life. Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2010). Intelligible Life. Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2012). Collected Works: Islamic Mysticism. Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2013a). Collected Works: Analysis of Khayyam's personality. Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2013b). Collected Works: A Study of the Ideas of David Hume and Bertrand Russell, Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2013c). Collected Works: international human rights and jurisprudential studies. Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2015A). Wisdom, Mysticism and Ethics in the Poetry of Nizami Ganjavi. Allama Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2015B). Meeting the Wise, Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2016). Collected Works: Determinism, Volition and Conscience. Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2016). Conscience. Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2017). Collected Works: Four Poets (Khayyam, Nizami, Sa’di, Hafiz). Allameh Ja'fari Institute. (In Persian) Ja'fari Tabrizi. M. T. (2021). Philosophy of Culture and Art. Islamic Culture Press. (In Persian) Kendi. Y. (2008). Kennedy's Collection of Philosophical Treatises. Translated by M. YousefSani, Elmi & Frangi Publications. (In Persian) Kendi. Y. (1978) Kennedy's Collection of Philosophical Treatises. Scholar: Abu Rideh, Muhammad Abd ul-Hadi. Egypt. Dar al-Fikr al-Arabi. (in arabic) Sajjadi. S. J. (1975). A few words about Farabi's Madinah al-Fazlah. Journal of Faculty of Literature and Humanities. University of Tabriz. 113. 35-55 (In Persian) Tabatabaei, M. H. (1995), Tafsir al-Mizan. translated by M. B. Mousavi, Qom Seminary Community. Islamic publishing office (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |