تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,184 |
تعداد مقالات | 14,571 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,884,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,080,379 |
طراحی ورودی هوای سامانه خنککاری یک خودروی کار به کمک کوپل نرمافزارهای یکبعدی و سهبعدی دینامیک سیالات محاسباتی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2023.56136.3263 | ||
نویسندگان | ||
محمدپارسا دولت یار1؛ علی قاسمیان مقدم* 2؛ احمد محمودی کهن3؛ هاجر بابایی نژاد1؛ علیرضا محمدی1 | ||
1دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2گروه قوای محرکه، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
3دانشگاه مالک اشتر | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل چالش برانگیز در انواع خودروها مبحث خنککاری و انتقال گرما است. این موضوع در خودروها با کاربری خاص نیازمند طراحی منحصر به فرد خود میباشد. در این مقاله سامانه خنککاری یک خودروی کار طراحی شده و مشخصههای مختلف آن بررسی میگردد. در ابتدا به کمک یک مدل یک بعدی در نرمافزار GT-SUITE، دمای مایع خنککننده موتور بر اساس عملکرد مبادلهکن گرمایی و دبیهای جریان مایع خنککننده رادیاتور محاسبهشده و سپس این مدل یک بعدی با یک مدل CFD سه بعدی برای بررسی الگوهای جریان هوا از طریق ورودی دهلیز (و مبادلهکنهای گرمایی خنککننده) کوپل میشود. به کمک الگوریتم طراحی سامانه خنککاری ارائه شده در این مقاله، میتوان تأثیر مشخصههای هندسه دهلیز بر عملکرد سامانه خنککاری خودرو را بررسی کرد. استفاده از قاب دمنده، قاب رادیاتور و گریل ورودی و خروجی سبب افزایش دبی 20% و بهرهگیری از زاویه گریل ورودی 70 درجه به جای 35 درجه ابتدایی موجب افزایش 74/21% دبی هوای عبوری از رادیاتور میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت حرارتی؛ خودرو؛ سامانه خنککاری؛ جریان هوای زیر کاپوت؛ دینامیک سیالات محاسباتی؛ کوپل شبیه سازی یک بعدی و سه بعدی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |