تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,541,230 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,245,701 |
نقش راهبردی سرمایۀ فرهنگی بر تقویت کارآفرینی | ||
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
دوره 12، شماره 1، مهر 1402، صفحه 154-176 اصل مقاله (681.23 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2023.51228.1647 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی میرزایی* 1؛ سولماز آوریده2؛ هما شه پوری3 | ||
1گروه علوم اجتماعی دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2استادیارگروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3دانش آموختۀ کارشناسی علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
در جوامع امروز تداوم روند توسعه و پیشرفت جوامع، وابسته به ظرفیت های کارآفرینی موجود در نیروهای انسانی هر کشوری است. لذا توجه به عوامل موثر و تاثیر گذار بر گسترش و تقویت فرآیند کارآفرینی از اهمیت بسزایی برخوردار است.. هدف: ازینرو تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه های فرهنگی در توسعه ظرفیت های کارآفرینی انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه با حجم نمونه 405 نفر در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در تمامی مقاطع در سال تحصیلی 99-98 انجام گرفته و از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی استفاده و برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه فرهنگی با توسعه ظرفیت های کارآفرینی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. یعنی با افزایش هر یک از متغیرهای سرمایه فرهنگی می توان به افزایش میزان کارآفرینی دانشجویان کمک نمود. همچنین، نتایج بیان گر وجود ارتباط مثبت و معنی دار بین ابعاد سرمایه فرهنگی با ابعاد کارآفرینی بود. نتایج میانگین نمره دانشجویان را برای پتانسیل کارآفرینی، متوسط به بالا و برای متغیرهای سرمایه فرهنگی متوسط ارزیابی نمود. عملگرایی بیشترین میانگین را برای پتانسیل کارآفرینی و تمایلات فرهنگی و اجتماعی بیشترین میانگین را در بین ابعاد سرمایه فرهنگی به خود اختصاص داده است. همچنین نتایج مربوط به رگرسیون چند متغیره تحقیق نشان داد که میزان کارآفرینی افراد بیشتر از همه از متغیر تعاملات فرهنگی و اجتماعی متاثر است. . . . . . . . . . . | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی؛ سرمایه فرهنگی؛ تعاملات فرهنگی و اجتماعی | ||
مراجع | ||
احمدپور داریانی، محمود (1379)، کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها)، تهران، نشر شرکت پردیس 57، چاپ اول.
احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سید محمد (1389)، مبانی کارآفرینی، تهران، انتشارات فراندیش، چاپ دهم.
بهشتی، محمد باقر و همکاران (1388)، بررسی رابطه علی بین کارآفرینی و بیکاری در بخش صنعت ایران، مجله فراسوی مدیریت، سال سوم، شماره 11، 183-153.
جانعلیزاده چوب بستی، حیدر و همکاران (1390)، سرمایه فرهنگی و موفقیت تحصیلی: ارزیابی تجربی مدلهای نظری، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، سال اول، شماره 2، 104-83.
خدایی، ابراهیم (1388)، بررسی رابطه سرمایه اقتصادی و فرهنگی والدین دانش آموزان با احتمال قبولی آنها در آزمون سراسری سال تحصیلی 1385، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال اول، شماره 4، 84-65.
دیو سالار، سمانه و بزرگی، فرشاد (1389)، بررسی نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، آبان ماه.
سپهرنیا، رزیتا و همکاران (1391)، بررسی جایگاه صنایع فرهنگی خلاق و رابطه آن با ارتقا سرمایه فرهنگی در ایران، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال دوم، شماره 1، 161-139.
سعیدی کیا، مهدی (1388)، اصول و مبانی کارآفرینی، انتشارات کیا، چاپ سیزدهم.
سلجوقی، خسرو (1388)، فرهنگ کارآفرینی، کارآفرینی فرهنگی، اهمیت، ضرورت و جایگاه، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 23، 75-58.
ظهیری، هوشنگ (1385)، سنجش پتانسیل کارآفرینی جوانان تحصیلکرده تهرانی و عوامل اجتماعی موثر بر آن، کار و جامعه، 73-57.
علی میری، مصطفی (1387)، آموزش کارآفرینی: پیدایش، توسعه، گرایشها و چالشها، مجله توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره اول، 169-133.
علیزاده اقدم، محمدباقر (1391)، بررسی میزان امید به آینده در بین دانشجویان و عوامل موثر بر آن، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و سوم، شماره 4، پیاپی 48، 206-189.
عباس زاده، محمد و علیزاده اقدم، محمدباقر و میرزائی، مجتبی (1394)، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعۀ پتانسیل کارآفرینی، دو فصلنامه جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، سال چهارم، شماره 2، 75-103.
قرونه، حسن (1389)، بازتاب سرمایه فرهنگی در آینه سازمان، تدبیر، شماره 217، 43-39.
قوامی، هادی و محمدرضا، لطفعلیپور (1387)، بررسی عوامل موثر بر انتخاب کارآفرینی در مقایسه با اشتغال دستمزدی دانش آموختگان: مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد، مجله دانش و توسعه، سال پانزدهم، شماره 24، 189-169.
کاظمیترقبان، مریم و مبارکی، محمد حسن (1391)، بررسی اثر کارآفرینی بر رشد اقتصادی ایران با استفاده از رویکرد میانگینگیری بیزی، مجله توسعه کارآفرینی، دوره پنجم، شماره3، 144-125.
کاوسی، اسماعیل و حیدریزاده، الهه (1390)، سرمایه فرهنگی، سرمایه انسانی و توسعه، پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره 71، صص 72-43.
میرجلیلی، سیدحسین (1386)، نقش سرمایه فرهنگی در مهندسی فرهنگی، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال دوم، شماره 12، 45-43.
نصرآبادی، محمد و همکاران (1391)، عوامل موثر بر سرمایه فرهنگی در شهرستانهای کاشان و آران بیدگل، علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال هشتم، شماره 27، 171-143.
نظری، محمدرضا (1389)، کارآفرینی، نشر پیام پویا، چاپ دوم.
نوغانی، محسن (1386)، تاثیر نابرابری سرمایه فرهنگی بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی در دست یابی به آموزش عالی، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیست و سوم، شماره 3، پیاپی 91، 101-71.
نوربخش، سیدمرتضی (1389)، نقش سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده در موفقیت داوطلبان آزمون سراسری، فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 4، 93-134.
الوانی، سید مهدی و رودگرنژاد، فروغ (1389)، مدل توسعه کارآفرینی در سازمانهای کوچک و متوسط، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 4، پیاپی 37، 87-73.
هزار جریبی، جعفر (1382)، توسعه کارآفرینی و دانش آموختگان، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 30، 177- 159.
هزارجریبی، جعفر (1384)، کارآفرینی، تهران، انتشارات پژوهشکده اقتصادی، چاپ اول.
Harper, Rosalyn. (2002), " the measurement of Social Capital in the united kingdom", National Statistics, pp. 1-9. Klein, Peter G & Foss, Nicolai J. (2009), Historical Foundation of Entrepreneureship research, Edited by Hans Landstrom & Franz Lohrke, published by Edward Elgar, 2010. Light, Ivan & Dana, Leo-Paul. (2013), " Boundaries of Social Capital in Entrepreneurship ", Entrepreneurship theory and Practice, pp. 1-22. Naude, Wim (2008), Entrepreneurship in Economic Development, World Institute for Development Economics Research, pp. 1-45. Neira, Isabel & et.al. (2013), "Social and human Capital as determining Factors of Entrepreneurship in the Spanish Regions", Investigaciones Regionales, pp. 115-139. Pishghadam, reza & Zabihi (2011), Social and Cultural Capital in Creativity capital social et culturel dans la creativite, Canadian Social Science, Vol. 7, No. 2, pp. 32-38. Van Praag, C.Mirjam. (1999), Some Classic Views on Entrepreneurship, De Economist 147, pp. 311-335. Dejardin, Marcus (2000), Entrepreneurship and Economic Growth: An Introductive survey to specific Topics, Institute for Development Strategies. Coron, Catherine (2008), The impact of Education and Training systems on Entrepreneurship: A comparative approach between the United Kingdom and France, journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability, Vol IV, Issue 2, pp. 4-22. Burdus, Eugen (2010), Fundamentals of Entrepreneurship, Review of International Comparative Management, Volume 11, Issue 1, pp. 33-42. Singh, Robert P & et.al (2009), Family Matters: Differences in having self-employed parents between black and white Entrepreneur, In: Entrepreneurship and its Economic significance, behavior and effects, Nova Science Publishers, Inc, pp. 1-20. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |