تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,794 |
مقایسه اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل و تنظیم هیجان بر بزرگنمایی غیرانطباقی و گسست اخلاقی در نوجوانان دارای رفتار قلدری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 71-79 اصل مقاله (455.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.55920.5502 | ||
نویسندگان | ||
کیمیا جرجانی* 1؛ کامیان خزایی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد چالوس، مازندران، ایران | ||
2هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد چالوس، مازندران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: یکی از پردامنهترین چالشهای مدارس، قلدری است. هدف این پژوهش بررسی مقایسهای اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل و تنظیم هیجان بر بزرگنمایی غیرانطباقی و گسست اخلاقی در نوجوانان دارای رفتار قلدری بود. روش: روش پژوهش آزمایشی، با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با نشانههای قلدری دوره متوسطه اول و دوم شهر گرگان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 45 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش1 آموزش تحلیل رفتار متقابل، گروه آزمایش 2 مهارت تنظیم هیجان را در 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه های بزرگنمایی غیرانطباقی ریسکیند و همکاران (2000)، گسست اخلاقی و قلدری تورنبرگ و جانگرت (2014) بود. دادههای پژوهش با تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار spss-23 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل و تنظیم هیجان بر بزرگنمایی غیرانطباقی و گسست اخلاقی در نوجوانان دارای رفتار قلدری تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>p)، به عبارتی دیگر آموزش تحلیل رفتار متقابل نسبت به آموزش تنظیم هیجان بر بزرگنمایی غیرانطباقی و گسست اخلاقی در نوجوانان دارای رفتار قلدری تاثیر بیشتری دارد (05/0>p). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش تحلیل رفتار متقابل با بهرهگیری از فنونی مانند تجزیه و تحلیل و درک رفتار خویش و همینطور، کسب آگاهی و قبول مسئولیت اثربخشی بیشتری بر کاهش بزرگنمایی غیرانطباقی و گسست اخلاقی در نوجوانان دارای رفتار قلدری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل رفتار متقابل؛ تنظیم هیجان؛ بزرگنمایی غیرانطباقی؛ گسست اخلاقی؛ قلدری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |