تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,959 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,299,267 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,059,543 |
آزمون مدل ساختاری آسیبهای فرایند انتخاب رشته تحصیلی بر سازگاری و رضایت تحصیلی دانشجویان ورودی با نقش واسطه ای سرمایه روانشناختی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 27، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 267-275 اصل مقاله (853.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.55383.5500 | ||
نویسندگان | ||
قادر نعیمی1؛ حسین قمری* 2؛ اسماعیل صدری دمیرچی3؛ علی شیخ الاسلامی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
از جمله مهمترین مسائل دانشجویان ورودی دانشگاه، توجه اساسی به رضایت از تحصیل و سازگاری آنها با دانشگاه است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل ساختاری آسیبهای فرایند انتخاب رشته تحصیلی بر سازگاری با دانشگاه و رضایت از تحصیل با نقش واسطهای سرمایه روانشناختی انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. از بین 2490 نفر از دانشجویان ورودی از طریق آزمون سراسری دانشگاه تبریز در سالتحصیلی 1401-1400 ، تعداد 212 نفر به-شیوه هدفمند انتخاب و به پرسشنامههای آسیبهای فرایند انتخاب رشته دانشگاه ( نعیمی و همکاران، 1401)، سازگاری با دانشگاه ( بیکر و سیریاک، 1989)، رضایت از تحصیل ( احمدی، 1388) و سرمایه روانشناختی ( لوتانز و همکاران، 2007) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار Amos18 استفاده شد. یافتهها نشان داد که اثر مستقیم مسائل روانشناختی- فردی بر سازگاری با دانشگاه و رضایت از تحصیل دانشجویان به صورت منفی معنادار است. (001/0P<). همچنین، نتایج نشان داد که مشکلات آموزشی- اجتماعی و نقص ساختاری- مدیریتی بهطور غیرمستقیم و از طریق سرمایه روانشناختی بر سازگاری با دانشگاه و رضایت از تحصیل تأثیر دارد (001/0P<). بهطورکلی میتوان گفت آسیبهای فرایند انتخاب رشته و سرمایه روانشناختی میتوانند نقش مهمی در رضایت از تحصیل و سازگاری دانشجویان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب های فرایند انتخاب رشته؛ سازگاری با دانشگاه؛ رضایت تحصیلی؛ سرمایه روانشناختی؛ دانشجویان ورودی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |