تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,142 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,823 |
اثربخشی برنامهدرسی مبتنی بر تعلیم وتربیت مثبت بر انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 139-152 اصل مقاله (485.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.51046.5532 | ||
نویسندگان | ||
داود طهماسب زاده شیخلار* 1؛ رضا عباسی2؛ رحیم بدری گرگری3؛ حمداله حبیبی4 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دانشگاه تبریز | ||
3Iran, Tabriz | ||
4دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامهدرسی مبتنی بر تعلیم و تربیت مثبت بر انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی در درس مطالعات اجتماعی انجام یافته است. روش تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و به صورت طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تبریز بودند و نمونه آماری با توجه به ماهیت نیمه آزمایشی بودن آن شامل 30 نفر (15 نفرگروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) بود که به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و بلومنفیلد (2004) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران (2012) و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت مثبت بر انگیزش تحصیلی (انگیزش درونی و انگیزش بیرونی)، بهزیستی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی تاثیر مثبت دارد. لذا میتوان با بهرهگیری از برنامههایدرسی مبتنی بر تعلیم و تربیت مثبت میزان انگیزش درونی و انگیزش بیرونی، بهزیستی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهدرسی مبتنی بر تعلیم و تربیت مثبت؛ انگیزش تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی؛ بهزیستی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |