تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,867 |
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر روحیه علمی و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 51-58 اصل مقاله (402.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.55063.5395 | ||
نویسندگان | ||
عیسی برقی* 1؛ ویدا حی العالم2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر روحیه علمی و خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان بود. این پژوهش به شیوه نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 شهر تبریز بودند که از جامعه حاضر تعداد 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و در دو گروه مداخله و کنترل (30 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه روحیه علمی (ساعتچی و کامیاری، 1395) و مقیاس خودناتوان سازی (برگاس و جونز، 2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر روحیه علمی و خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان باعث افزایش روحیه علمی و کاهش خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان میشود. بنابراین توجه به راهبردهای یادگیری خودگردان نقش مهمی در روحیه علمی و خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روحیه علمی؛ خودناتوان سازی تحصیلی؛ راهبردهای یادگیری خودگردان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 322 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 240 |