
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,383 |
تعداد مقالات | 16,914 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,470,663 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,127,284 |
ارزشیابی ویژگیهای روانسنجی سنجش تأیید-خود خودکار در دانشآموزان پسر پایه نهم مدارس دولتی شهرستان ایلام | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 16، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 161-168 اصل مقاله (532.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.54652.5337 | ||
نویسندگان | ||
یاسر علیزاده1؛ منیجه شهنی ییلاق* 2؛ سیروس عالیپور3؛ غلامحسین مکتبی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
ویژگیها و تواناییهای شخصی و تأمل کردن دربارة آنها که تحت عنوان تأیید-خود یاد میشود، میتواند زمینهساز افزایش عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و فیزیولوژیکی، پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان شود. لذا فقدان ابزار مناسب برای اندازهگیری آن در دانشآموزان، سبب شد در این پژوهش ویژگیهای روانسنجی سنجش تأیید-خود خودکار هریس و همکاران (2019) در دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می-باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه نهم مدارس متوسطه شهرستان ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 بود که تعداد 330 نفر بهعنوان نمونه و با روش تصادفی خوشهای یک مرحلهای انتخاب شدند. همبستگی بهدست آمده برای روایی همگرا این ابزار با خردهمقیاس انگیزش درونی هارتر (1980) مثبت و معنیدار (0/05> p) و برای روایی واگرا با پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (21-DASS) لاویبوند و لاویبوند (1995) و خردهمقیاس انگیزش بیرونی هارتر (1980) منفی و معنیدار (0/05>p) بهدست آمد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که الگوی سه عاملی تواناییها، ارزشها و روابط اجتماعی این سنجش بهترین برازش را با بار عاملی مناسب (حداقل 0/70) بود. بهعلاوه، نتایج مطالعه نشاندهنده برازندگی نسبت مجذور کای به درجه آزادی 3.21، مطلوب شاخص نیکویی برازش 0/906، شاخص برازش تطبیقی 0/944و ریشه میانگین مجذورات خطای تقریب 0/08بود. ضرایب پایایی این ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل ابزار 0/93، و برای عوامل سه گانه به ترتیب 0/85، 0/82 و 0/87 بهدستآمد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای روانسنجی؛ سنجش تأیید-خود خودکار؛ تواناییها و ارزشها؛ روابط اجتماعی | ||
مراجع | ||
حبیبی، آرش و عدنور، مریم. (1396). مدلیابی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
Alexander, K. M. (2014). Self-affirmation: A regulatory fit analysis. Ph.D. Thesis of Philosophy, University of Pittsburgh, Pennsylvania. Armitage, C. J., & Rowe, R. (2017). Evidence that self-affirmation reduces relational aggression: A proof of concept trial. Psychology of Violence, doi: 10.1037/vio0000062. Brady, S. T., Reeves, S. L., Garcia, J., Purdie-Vaughns, V., Cook, J. E., Taborsky-Barba, S., ... & Cohen, G. L. (2016). The psychology of the affirmed learner: Spontaneous self-affirmation in the face of stress. Journal of Educational Psychology, 108(3), 353. Chen, W. J., Nelson, A. M., Johnson, H. B., & Fleming, R. (2021). Effects of self‐affirmation on emotion and cardiovascular responses. Stress and Health, 37(2), 201-212. Cohen, G. L., & Sherman, D. K. (2014). The psychology of change: Self-affirmation and social psychological intervention. Annual Review of Psychology, 65, 333-371. Cohen, G. L., Garcia, J., Purdie-Vaughns, V., Apfel, N., & Brzustoski, P. (2009). Recursive processes in self-affirmation: Intervening to close the minority achievement gap. Science, 324, 400-403. Cook, J. E., Purdie-Vaughns, V., Garcia, J., & Cohen, G. L. (2012). Chronic threat and contingent belonging: protective benefits of values affirmation on identity development. Journal of Personality and Social Psychology, 102(3), 479. Creswell, J. D., Dutcher, J. M., Klein, W. M., Harris, P. R., & Levine, J. M. (2013). Self-affirmation improves problem-solving under stress. PLOS One, 8 (5), 1-7. Critcher, C. R., & Dunning, D. (2015). Self-affirmations provide a broader perspective on self-threat. Personality and Social Psychology Bulletin, 41(1), 3-18. De Buisonje, D. R., Ritter, S. M., de Bruin, S., ter Horst, J. M. L., & Meeldijk, A. (2017). Facilitating creative idea selection: The combined effects of self-affirmation, promotion focus and positive affect. Creativity Research Journal, 29(2), 174-181. Ferrer, R. A., & Cohen, G. L. (2019). Reconceptualizing self-affirmation with the trigger and channel framework: Lessons from the health domain. Personality and Social Psychology Review, 23(3), 285-304. Guo, J., Fu, M., Liu, D., Zhang, B., Wang, X., & van IJzendoorn, M. H. (2020). Is the psychological impact of exposure to COVID-19 stronger in adolescents with pre-pandemic maltreatment experiences? A survey of rural Chinese adolescents. Child Abuse & Neglect, 110, 104667. Habibi, Arash and Adenvar, Maryam. (2016). Structural equation modeling, Tehran: Jihad University Press. Hadden, I. R., Easterbrook, M. J., Nieuwenhuis, M., Fox, K. J., & Dolan, P. (2020). Self‐affirmation reduces the socioeconomic attainment gap in schools in England. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 517-536. Harackiewicz, J. M., Canning, E. A., Tibbetts, Y., Giffen, C. J., Blair, S. S., Rouse, D. I., & Hyde, J. S. (2014). Closing the social class achievement gap for first-generation students in undergraduate biology. Journal of Educational Psychology, 106(2), 375. Harris, P. R., & Epton, T. (2009). The impact of self‐affirmation on health cognition, health behaviour and other health‐related responses: A narrative review. Social and Personality Psychology Compass, 3(6), 962-978. Harris, P. R., Griffin, D. W., Napper, L. E., Bond, R., Schüz, B., Stride, C., & Brearley, I. (2019). Individual differences in self-affirmation: Distinguishing self-affirmation from positive self-regard. Self and Identity, 18(6), 589-630. Harris, P. R., Jessop, D. C., & Harris, P. S. (2020). Self‐Affirmation and Health. The Wiley Encyclopedia of Health Psychology, 587-595. Harter, S. (1980). The scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom. Ph.D. Thesis of Psychology, University of Denver, Denver. Hilt, L. M., Leitzke, B. T., & Pollak, S. D. (2014). Cognitive control and rumination in youth: The importance of emotion. Journal of Experimental Psychopathology, 5(3), 302-313. Lannin, D. G., Bible, J., Harris, P. R., Russell, L. T., Arellanes, J. A., & Yazedjian, A. (2021). How is spontaneous self-affirmation linked to self-esteem? A cross-lagged examination. Journal of Research in Personality, 92, 104091. Lee, M. M., Turetsky, K. M., & Spicer, J. (2017). Cognitive, social, physiological, and neural mechanisms underlying self‐affirmation: An integrative review. Yale Review of Undergraduate Research in Psychology, 4-19. Lepper, M. R., Corpus, J. H., & Iyengar, S. S. (2005). Intrinsic and extrinsic motivational orientations in the classroom: Age differences and academic correlates. Journal of Educational Psychology, 97(2), 184-196. Li, S., Xia, Y., Zhao, W., Miao, X., & Xu, Q. (2022). Self-affirmation increases acceptance of information on COVID-19 vaccines and promotes vaccination intention. Journal of Behavioral Medicine, 1-8. Liu, C. H., & Huang, P. S. (2019). Beneficial effects of self-affirmation on motivation and performance reduced in students hungry for others’ approval. Contemporary Educational Psychology, 56, 1-13. Logel, C., & Cohen, G. L. (2012). The role of the self in physical health: Testing the effect of a values-affirmation intervention on weight loss. Psychological Science, 23(1), 53-55. Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343. Mrazek, M. D., Chin, J. M., Schmader, T., Hartson, K. A., Smallwood, J., & Schooler, J. W. (2011). Threatened to distraction: Mind-wandering as a Experimental Social Psychology, 47(6), 1243-1248. O'Brien, K. A. (2017). Self-affirmation and social consequence of stereotype threat. Journal of anxiety: Affirming values reduces anxiety and avoidance. A Ph.D. Thesis of Philosophy, Department of Psychology, University of Manitoba Winnipeg, Winnipeg, Manitoba, Canada. Padoli, P., Suwito, J., & Hariyanto, T. (2019). Self-Affirmation Reduces the Anxiety, LDH and Troponin I in the Clients with Coronary Heart Disease (CHD). Jurnal Ners, 14(3), 310-315. Schmader, T., & Johns, M. (2003). Converging. evidence that stereotypes threat reduces working memory capacity. Journal of Personality and Social Psychology, 85(3), 440-452. Sherman, D. K. (2013). Self‐affirmation: Understanding the effects. Social and Personality Psychology Compass, 7(11), 834-845. Sherman, D. K., & Cohen, G. L. (2006). The psychology of self‐defense: Self‐affirmation theory. Advances in Experimental Social Psychology, 38, 183-242. Sherman, D. K., & Hartson, K. A. (2011). Reconciling self-protection with self-improvement. Handbook of Self-Enhancement and Self-Protection, 128, 128-151. Sherman, D. K., Bunyan, D. P., Creswell, J. D., & Jaremka, L. M. (2009). Psychological vulnerability and stress: The effects of self-affirmation on sympathetic nervous system responses to naturalistic stressors. Health Psychology, 28, 554-562. Sherman, D. K., Hartson, K. A., Binning, K. R., Purdie-Vaughns, V., Garcia, J., Taborsky-Barba, S., ... & Cohen, G. L. (2013). Deflecting the trajectory and changing the narrative: how self-affirmation affects academic performance and motivation under identity threat. Journal of Personality and Social Psychology, 104(4), 591-618. Strachan, S. M., Myre, M., Berry, T. R., Ceccarelli, L. A., Semenchuk, B. N., & Miller, C. (2020). Self-affirmation and physical activity messages. Psychology of Sport and Exercise, 47, 101-113. Wen, X., Liu, Y., & Ni, Y. (2019). Self-Affirmation through WeChat Moments. Psychology, 10 (3), 371-383. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 720 |