تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 15,978 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,404,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,164,750 |
تأثیر سوء رفتار و غفلت آموزشی در کارکردهای اجرایی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 19، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 189-196 اصل مقاله (471.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.54854.5357 | ||
نویسندگان | ||
آذر فروع دین1؛ علی زینالی* 2 | ||
1گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
2گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تأثیر سوء رفتار و غفلت آموزشی در کارکردهای اجرایی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان ارومیه انجام شده است. این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این جامعه با استفاده جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 374 نفر انتخاب شده و در مطالعه شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه عصب روانشناختی و شخصیتی کولیج (2000) و پرسشنامه سوء رفتار و غفلت آموزشی نوعپرورقره باغ و زینالی (1398) استفاده شد. دادهها به کمک همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری به روش همزمان تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سوء رفتار و غفلت آموزشی با کارکردهای اجرایی و مؤلفههای سازماندهی، تصمیمگیری- برنامهریزی و بازداری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با افزایش سوء رفتار و غفلت آموزشی، میزان ضعف در کارکردهای اجرایی و مؤلفههای سازماندهی، تصمیمگیری- برنامهریزی و بازداری افزایش مییابد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای سوء رفتار و غفلت آموزشی قادرند تغییرات کارکردهای اجرایی و مؤلفه های سازماندهی، تصمیمگیری- برنامهریزی و بازداری را به طور معناداری پیشبینی کنند. بنابراین متغیرهای سوء رفتار و غفلت آموزشی نقش مهمی در کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای اجرایی؛ سوء رفتار آموزشی؛ غفلت آموزشی. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |