تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,733 |
اثربخشی بسته ترکیبی چشمانداز زمانی و ذهنآگاهی بر استقامت و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دچار درماندگی آموخته شده | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 20، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 197-208 اصل مقاله (525.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.55131.5404 | ||
نویسندگان | ||
پرویز قنبری1؛ مژگان عارفی* 2؛ محمدعلی نادی3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
3دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته ترکیبی چشمانداز زمانی و ذهنآگاهی بر استقامت و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دچار درماندگی آموخته شده انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحلهای (پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری) و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دچار درماندگی آموخته شده دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش تعداد 34 دانشآموز دچار درماندگی آموخته شده با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (18 دانشآموز) و گواه (16 دانشآموز) جایدهی شدند. گروه آزمایش بسته ترکیبی چشمانداز زمانی و ذهنآگاهی را طی 12 هفته در 12 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه درماندگی آموخته شده (کوینلس و نلسون، ۱۹۸۸) (LHS)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد و پاریس، 2004) (AEQ) و پرسشنامه استقامت تحصیلی (ساموئلز، 2004) (ARQ) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثربخشی بسته ترکیبی چشمانداز زمانی و ذهنآگاهی بر استقامت تحصیلی (0001>P؛ 58/0=Eta؛ 13/44=F) و اشتیاق تحصیلی (0001>P؛ 57/0=Eta؛ 43=F) دانشآموزان دچار درماندگی آموخته شده تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که بسته ترکیبی چشمانداز زمانی و ذهنآگاهی با بکارگیری مفاهیم نظری و درمانی مربوط به چشمانداز زمانی و ذهنآگاهی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود استقامت و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دچار درماندگی آموخته شده مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
چشمانداز زمانی؛ ذهنآگاهی؛ استقامت تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی؛ درماندگی آموخته شده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 198 |