تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,855 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,415 |
امضای برند برای شرکتهای صادرکننده در صنعت فرش؛ تحلیل عوامل پیشایندی و پسایندی با روش FCM | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 13، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، مهر 1403، صفحه 19-37 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.56575.2051 | ||
نویسندگان | ||
علی شریعت نژاد1؛ سید نجم الدین موسوی* 2؛ لیلا یاراحمدی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | ||
چکیده | ||
پتانسیلها و قابلیتهای شرکتهای صادراتی در صنعت فرش به صورتی است که شرکتهای صادراتی فعال در این حوزه از توانش بالایی برای ایجاد امضای برند در صنعت فرش در بازارهای بین المللی دارند. لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی عناصر پیشایندی و پسایندی امضای برند برای شرکتهای صادرکننده فرش و تحلیل این عناصر با استفاده از روش نقشه شناختی فازی (FCM) انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب میشود. پژوهش حاضر، از لحاظ روش شناسی در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی، استقرایی است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان هستند که 30 نفر از آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه میباشد که روایی و پایایی آنها به ترتیب از طریق ضریبCVR و آزمون کاپای-کوهن و در بخش پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون تأیید شده است. در بخش کیفی، دادههای بدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار MAXQDA و روش کدگذاری تحلیل شد و پیشایندها و پسایندهای امضای برند شناسایی شدند. سپس در بخش کمی پژوهش، با استفاده از روش FCMنقشه شناختی فازی امضای برند ارائه و مهمترین عوامل پیشایندی و پسایندی امضای برند مشخص شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
امضای برند؛ شرکت های صادراتی؛ صنعت فرش؛ نقشه شناختی فازی | ||
مراجع | ||
احمدوند، فرزانه و سرداری، احمد (1393). بررسی ارزش ویژه برند برپاسخ های مصرف کنندگان، فصلنامه علمی- پژوهشی راهبردهای بازرگانی (دانشگاه شاهد)، دوره 21، شماره 4، ص63-78.
اسدی، علی، خزای پول، جواد و توکلی، هدی (1396). تأثیر تناسب برند برنگرش به برند و مؤلفه هاتی ارزش ادراک شده، فصلنامه علمی - پژوهشی چشم اندازه مدیریت بازرگانی، دوره 16، شماره پیاپی، 31، ص 49-64.
تقدیر، ملیحه، غیور، سید مرتضی و رجوعی، مرتضی (1396). بررسی عوامل مؤسسه بر وفاداری برند با نقش میانجی هویتی و عشق به برند در هتل های پنج ستاره مشهد، فصلنامه شماره علمی_پژوهشی پژوهش و توسعه، دوره 6، 4، ص 121-138.
رحیمنیا، فریبرز، فاطمی، سیدهزهرا و هرندی، عطاءالله (1392). بررسی آثار متقابل ارزش ویژه برند بر مشتری (مطالعه: هتل های پنج ستاره کلان شهر مشهد، مجله مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 4، ص1-20.
رحیمی کلور، حسین؛ باشکوه اجیرلو، محمد؛ عزیزی حمل آبادی، فاطمه (1399). شخصیت، شهرت و آگهی از برند روی عملکرد برند با میانجی گری نگرش بر برند در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: شهر سرعین)، فصلنامه تحقیقاتی پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال چهارم، شماره 47، زمستان، جلد دوم، ص. 17-37.
سیلک، علوین ج؛ رضایی، حمیدرضا؛ شیروانی، امیر (1390). بازاریابی، نشر مهربان. چاپ دوم، تهران.
عابدی، آ. و جمالو، ف. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر هویت برند سازمان و تأثیر آن بر عملکرد برند و مشمول بیمه البرز (مطالعه موردی: کارکنان استان تهران)، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 3، صص617-640.
عطامحمدی، مجتبی (1391). عوامل مهم برانگیزش و قصد خرید محصولات نان رضوی (با مرور بر مارک تجاری). پژوهشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
عزیزی، ش. و بلور پارسا، م.ر. (1395). ترسیم شبکه تداعی های برند بانک کشاورزی و بانک تجارت با استفاده از نقشه مفهوم برند، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 2، ص 413-432.
غلامی و نیره، فرخی استاد، مصطفی. بابا جانی محمدی، سعیده (1399). نقش مؤلفه های نوین برند در ارتقاء عملکرد از دیدگاه دیدگاه ( مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای هایپرمی مشهد)، فصل نامه مدیریت بازاریابی، دوره 15، شماره 48، ص 85-103.
گلمکانی، مجید شفایی، سید مرتضی غیور باغبانی (1400). تحلیل تاثیر امضای برند تجاری در صنعت هتلداری، مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، سال سوم، شماره 30، دی.
ولیپور، پیمان، سیاری، مریم (1399). بررسی عنوان تاثیر برند، برند، نگرش برند، شهرت برند روی عملکرد برند در صنایع پوشاک، مجله علوم و فناوری نساجی، دوره 1، شماره 10، ص 31-38.
واحدی، حسن؛ آقاجانی، حسنعلی؛ صفایی قادیکلایی، عبدالحمید. شیر خدایی، میثم (1399). شناسایی و تعیین مهمترین عوامل برای موفقیت برند کسب و کار دانش بنیان صنعتی با استفاده از تکنیک ISM. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال نوزدهم، تابستان 99، شماره 63.
Alnsour, M. S.,& Subash, M. L. (2018). Impact of brand elements on brand equity: An applied study on Jordanian Corporations, African Journal of Marketing Management, 10(3), 17-27.
Chih-Cheh, C., Chen, P.-K., & Huan, C.-E. (2012). Brands and Consumer Behavior Social Behavior and Personality 40(1), 105-114.
Dotson, j., Fan, R., Fait, e., Oldham, j. & Yel, Y.(2017). Brand Attitudes and Search Engine Queries, Journal of interactive Marketing, vol. 37, pp, 105-116.
Foroudi, p. (2019). Influence of brand signature, brand awareness, brand attitude, brand reputation on hotel industrys brand performance, International journal of hospitality management, vol. 76, pp. 271-285.
Henderson, P. W., and Cote, J. A. (1998). Guidelines for selecting or modifying logos, Journal of Marketing, 62(2), 14-30.
Hefner, S. M., Fenko, A.& Teravest, A. (2017). Using the theory of planned behavior to understand brand love. Journal of product & brand Management, Santa Barbara, 26(1), 26-41.
Herrera, F. C., and Blanco, F. C. (2011).Consequences of consumer trust in PDO food Products: the role of familiarity. Journal of Product and Brand Management, 20(4), 282-296.
Karaosmanoglu, E., Banu Elmadag Bas, A. &Zhang, J. (2011). The role of other customer effect in corporate marketing: its impact on corporate image and customer-company identification, European J. Marketing, vol. 45(9/10), pp. 1416-1445.
Keller, K. l. (1993). Conceptualizing measuring and managing customer-based brand equity, Journal of Marketing, vol. 57(1), pp. 1-22.
Kumar, p. &polonsky, M. (2019). In-store experience quality and perceived credibility: A green retailer contet, Journal of Retaining and consumerservices, vol. 49, pp. 23-34.
Lee, J., Park, S., Bark, I., & Lee, C. S. (2008). The impact of the brand management system on brand performance in B-B and B-C environments. Industrial marketing management, 37(7), 848-855.
Lacoeuilhe, J., Louis, D. & Lombard, C. (2017). Impact of product, store and retailer perception on consumers relationship to terroir store brand, Journal of retailing and consumer services, Vol. PP. 43-53.
Van Riel, C. B., and Van den Ban, A. (2001). The added value of corporate logos-An empirical study. European Journal of Marketing, 35(3/4), 428-440.
Van Der Lans, R., Cote, J. A., Henderson, p. W., …and Moorthry, J. (2009). Cross-national logo evaluation analysis: An individual -level approach. Marketing Science, 28(5), 968-985.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |