تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,183 |
تعداد مقالات | 14,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,917,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,143,558 |
تبیین دیدگاه ایدهآلیسمی هگل مبتنی بر آگاهی و خودآگاهی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.58490.3600 | ||
نویسندگان | ||
هاوکار خدر* 1؛ محمد اصغری2 | ||
1دانشجوی دکترا فلسفه - دانشگاه تبریز | ||
2استاد فلسفه دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که هگل در پدیدارشناسی روح بر پایه شهود مراحل مختلف آگاهی را یعنی آگاهی حسی تا روح مطلق را بازیابی میکند. هگل در پدیدارشناسی روح تاریخ آگاهی را امری زنده لحاظ کرده و آن را با پدیدارشناسی پیوند زده است، چرا که او از آگاهی آن طور سخن میگوید که در مراتب مختلف ظهور مییابد. هدف هگل از مطرح کردن فلسفه پدیدارشناسی بیرون آوردن ماهیت چیزهای از قبیل دانش، ادراک، آگاهی، ذهنیت، تعامل اجتماعی، فرهنگ، تاریخ، اخلاق و مذهب در جهان میباشد. هگل روش ابداعی خود را در فلسفه روش دیالکتیک مینامد که متشکل از تفکر و غلبه بر تضادها از طریق مرحله جدید؛ یعنی مرحله سنتز است. این روش دیالکتیکی در تاریخ فلسفه تعیین کننده خواهد بود و هدف اصلی این مقاله تبیین ایدهآلیستی روش دیالکتیک نزد هگل میباشد که هگل با وجود تاثیرپذیری از پیشینیان خود نگرش متفاوتی را در مورد ایدهآلیسم ارائه میدهد. این پژوهش در نهایت به این مسئله پی خواهد برد که هگل هر چند منشا ایدهآلیست را با ظهور خودآگاهی پیوند میزند، ولی این خودآگاهی متفاوت از معانی مطرح در آثار هگل است و بیشتر بر معنای تحلیلی دلالت دارد که طبق این معنا سوژه برای آگاهی از خود، خود را به عنوان واقعیت مستقل از ذهن در مییابد. هر چند که تمایز عددی میان سوژه و ابژه در خوداگاهی برخلاف آگاهی وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی؛ فاهمه؛ نیرو؛ خودآگاهی؛ ایدهآلیسم؛ دیالکتیک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 |