تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,183 |
تعداد مقالات | 14,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,917,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,143,580 |
تأملی تحلیلگرایانه به ژانر تمثیلی فیل و خانهی تاریک مولانا با تکیه بر نظریهی نومن و فنومن کانت | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 4، دوره 76، شماره 247، شهریور 1402، صفحه 71-88 اصل مقاله (758.99 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2023.52159.3340 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل نرماشیری* 1؛ اسحاق میربلوچ زائی2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولایت – ایرانشهر، ایران | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولایت- ایرانشهر، ایران | ||
چکیده | ||
مقولههای نومن و فنومن یا بود و نمود از جمله مبانی مهم در نظام فلسفی ایمانوئل کانت تلقی میشوند. وی از رهگذر این مسایل، پیامد اندیشههای فلسفی خود را درمورد اثباتناپذیری نومن خدواند و شناسایی و معرفت جهان، تبیین کرده است. مولانا در گفتمان ژانر تمثیلی فیل و خانهی تاریک در پی این بوده تا از مجاری مفاهیم ادراک حسی و شناختگرایی تجربی به موازات بهرهگیری از شکلوارگی و شاکلهسازی تخیل به تفهیم ابعاد پدیداری و ناپدیداری بپردازد. از آنجا که بین سرشت قدرت درک بی-واسطهی عرفان و وجه استدلالی عقلانی فلسفه تفاوت و تمایزی وجود ندارد، این مقاله میکوشد تا با تکیه به همین استدراک علمی به واکاوی و تحلیل این گفتمان تمثیلی عمل نماید. مسالهی اساسی پژوهش این است: آیا مولانا توانسته تا از طریق میانجیسازی تخیل و مفاهیم حسی ادراکی و تجربی ادراکی به شناختشناسی شی فی نفسه و پدیدارها دست یابد؟ دادههای این پژوهش با شیوهی تحلیلی توصیفی به روش مطالعهی کتابخانهیی گردآوری شده است. بهطور کلی یافتههای این مقاله نشان میدهد که مولانا از روی آگاهی و منظومهی فکری عرفان در راستای ابعاد شناختشناسی نومن خداوند و فنومن پدیدارها و اشیا مبادرت ورزیده است. البته به فراوانی تلاش کرده تا موضوع فهم و درک زمان را با ایجاد سیری منطقی و منسجم رعایت کند. | ||
کلیدواژهها | ||
نومن و فنومن؛ فیل و خانهی تاریک؛ تعین انسانی؛ شناختگرایی تجربی؛ ادراک حسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |