تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,165 |
تعداد مقالات | 14,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,661,522 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,993,293 |
تاملی بر مدعای رورتی در خصوص دین:"دین به مثابه توقفکننده گفتگو" (conversation stopper) | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.53693.3377 | ||
نویسنده | ||
نبی الله سلیمانی ![]() | ||
دانشجوی دکترا | ||
چکیده | ||
رورتی مدعی است متافیزیکدانان و عالمان دین با تفکیک حوزه عمومی(سیاست) از حوزه خصوصی(دین) همرای و متفقالقولاند. درحالیکه متافیزیکدانان درصدند این هدف را با کشف ذات عمومی و خصوصی دریابند، نظریهپردازان تلاش میکنند اینکار را با اولویتدهی عمومی به جای خصوصی و یا برعکس انجام دهند. اما رورتی با ایجاد خط انشقاقی بین حوزهی خصوصی و حوزهی عمومی مدعی است حوزه سیاست نیازی ندارد مبانی خود را از معیارهای فردی حوزهی خصوصی که دین نیز بدان تعلق دارد کسب نماید. وی محوریت حقیقت با مشی معرفتی و دینی را از صحنه اندیشه بر میدارد و به جای آن گفتگو(همبستگی با"ما"های مختلف) را مینشاند که در آن هیچ عضوی بنیادیتر از دیگری نیست و هیچ عضوی مجاز به قضاوت در خصوص صلاحیت دیگری نیست. به زعم رورتی استدلالهای دینی به مثابه شناختی محدود، نگریسته میشود که غیرقابل مذاکره است و به مثابه یک متوقفکننده گفتگو عمل میکند. اینجاست که دین نه تنها طریقی برای رد مرجعیت بقیه جهان میشود بلکه همچون طریقی جهت انسداد اراده توافق بین انسانها عمل میکند. فرض ما این است دیدگاه رورتی در مورد دین که مبتنی بر نظریه تقدم سیاست بر دین است با ایدئالش در باب جامعهیی که هم نخبگان کثرتگرایی دینی برایش اهمیت دارد و هم حفظ همبستگی سیاسی، متناقض است. | ||
کلیدواژهها | ||
حوزهی خصوصی؛ حوزهی عمومی؛ دوگانهانگاری؛ توقفکننده گفتگو | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |