تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,929 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,204,410 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,981,060 |
شناسایی و سنجش اهمیت دلایل حرمت ربا درنظام اقتصادی اسلام از منظر اندیشمندان اقتصادی معاصر | ||
دین پژوهی و کارآمدی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1402، صفحه 19-39 اصل مقاله (647.71 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/nrr.2023.57560.1187 | ||
نویسندگان | ||
محسن زنگنه1؛ محمد غفاری فرد* 2؛ سلمان دولت یار3 | ||
1استادیار، گروه اقتصاد اسلامی، دانشگاه بینالمللی اهلبیت (ع)، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه اقتصاد اسلامی، دانشگاه بینالمللی اهلبیت (ع)، تهران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد، علوم اقتصادی گرایش اقتصاد اسلامی، دانشگاه بینالمللی اهلبیت (ع)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
حرمت ربا در قرآن و روایات بهصراحت نکوهیده شده و ازجمله ضروریات دین مبین اسلام به شمار میرود. در تحقیق حاضر ابتدا، بارزترین و مؤثرترین مشخصههای حکمت و فلسفه حرمت ربا با ارائه دلایل عقلی و نقلی، با استفاده از روش دلفی در طی سه مرحله مورد شناسایی قرارگرفته است که این مشخصهها عبارت است از: «عدم افزایش و برکت اموال در زندگی اقتصادی»، «بازدارنده از تلاشهای اقتصادی سازنده»، «تضعیف عواطف انسانی»، «استثمار تودهها»، «ظلم»، «افزایش فقر»، «ایجاد شکاف طبقاتی»، «کاهش پرداخت صدقه و زکات»، «عدم پیشرفت و توسعه»، «منافی عفت» و «عدم انجام کارهای خیر». سپس هریک از این مشخصهها در جامعه آماری خبرگان اقتصادی دانشگاهها و مراکز علمی معتبر شهرهای تهران و قم تأمین دادهشده و موردبررسی قرارگرفته است. در این مرحله ابتدا با استفاده از آزمون T-TEST تأثیرگذاری و یا عدم تأثیرگذاری هر یک از مشخصههای حکمت و فلسفه حرمت ربا موردبررسی قرارگرفته است. همهی مشخصه های ذکر شده بهجز «منافی عفت» مورد تأیید اندیشمندان اقتصادی معاصر قرارگرفته است. سپس با استفاده از آزمون فریدمن میزان اهمیت و تأثیرگذاری هر یک از مشخصهها، موردبررسی قرارگرفته است. «بازدارندگی از تلاشهای اقتصادی سازنده» از منظر اندیشمندان اقتصادی معاصر بهعنوان مهمترین حکمت و فلسفه حرمت ربا شناساییشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
: ربا؛ حکمت حرمت ربا؛ اندیشمندان معاصز؛ ازمون T | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |