تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,166 |
تعداد مقالات | 14,284 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,663,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,994,073 |
نقش جنس، سن و شاخص تودهبدنی در شایستگی حرکتی ادراکشده کودکان 7 تا 9 سال | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2023.58228.1053 | ||
نویسندگان | ||
مالک احمدی* ؛ مهدی حبیبی | ||
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این مطالعه بررسی نقش جنس، سن و شاخش تودهبدنی در شایستگیحرکتیادراکشده کودکان 7 تا 9 سال بود. روشها: روش تحقیق توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. 270 دانش آموز دختر و پسر 7 تا 9 سال با شاخصتودهبدنی کموزن، نرمال، و اضافهوزن، به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. برای سنجش شایستگیحرکتیادراکشده از مقیاس تصویری شایستگیحرکتیادراکشده برای کودکان، استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل واریانس نشان داد کودکان 8 و 9 سال نسبت به کودکان 7 سال، شایستگیحرکتی ادراکشده بیشتری در مهارتهای توپی، و کل مهارتهای حرکتی دارند. این تفاوت در بین کودکان 8 و 9 سال معنادار نمیباشد. همچنین، شایستگی حرکتی ادراکشده کودکان اضافهوزن و کودکان نرمال نسبت به کودکان کموزن، در هر سه مهارت (جابجایی، توپی، و کل) بیشتر میباشد. همچنین، در کودکان پسر، گروه اضافهوزن حتی نسبت به کودکان نرمال، شایستگی ادراکشده بیشتری در مهارتهای توپی و کل مهارتهای حرکتی دارند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، متغیرهای جنس، سن و شاخص توده بدنی، از عوامل موثر در رشد حرکتی ادراکشده کودکان 7 تا 9 سال هستند. توصیه می شود در طراحی و اجرای مداخلات رشدی حرکتی کودکان، عوامل جنس، سن و توده بدنی نیز در نظر گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شاخصتودهبدنی؛ شایستگیحرکتیادراکشده؛ مهارت حرکتی بنیادی؛ رشد حرکتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |