تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,644 |
نقش راهبردهای نه گانه تنظیم هیجان شناختی در پیش بینی موفقیت ورزشی تیروکمان کاران | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 2، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 1-14 اصل مقاله (747.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2023.50096.1011 | ||
نویسندگان | ||
مهتا اسکندرنژاد؛ محمد مجیدی* | ||
گروه رفتار حرکتی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
ورزشکاران برای کسب موفقیت ناگزیرند با رقبای خود رقابت کنند و در نتیجه در بسیاری موقعیت ها با چالش روبرو هستند و دچار هیجان میشوند. تنظیم هیجان شامل راهبردهایی است که یک فرد برای دستکاری وقوع، تجربه، مدّت، شدّت و ابراز هیجان به کار میبرد. هدف پژوهش حاضر از میان راهبردهای ۹ گانه تنظیم شناختی هیجان، کدامیک از راهبردهای سازگارانه (انطباقی) و ناسازگارانه (غیرانطباقی) از قدرت پیشبینیکنندگی بیشتری برای موفقیت ورزشی برخوردارند، است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ۲۰ نفر از تیروکمان کاران نیمه ماهر در دو دسته ریکرو و کامپوند بود که باتوجهبه محدود بودن جامعه آماری، روش نمونهگیری بهصورت تمام شمار است. تحقیق حاضر از نظر نوع همبستگی و یک پژوهش توصیفی است. بدین منظور از پرسشنامه های استاندارد موفقیت ورزشی موسوی و واعظ موسوی (1394) و پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی گارنفسکی و کرایج (CERQ) (2006) که روایی و پایایی آنها بررسی شده بود، جهت گردآوری اطلاعات، و از آمار توصیفی و استنباطی همبستگی پیرسون با نرمافزار spss 26 جهت تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سـازگارانه بـا موفقیت ورزشی، رابطهی مسـتقیم وجـود دارد. از سویی دیگر، بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجـان ناسـازگارانه بـا موفقیت ورزشی رابطهی معکـوس وجود دارد همچنین بـین راهبردهـای شـناختی کـه تیروکمان کاران بـرای تنظـیم هیجاناتشان از آنها بهره میگیرند و میزان موفقیت ورزشی آنها رابطهی معنـاداری وجـود دارد که تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر موفقیت ورزشی تیراندازی باکمان صحه میگذارد و آن را روشی مؤثر برای فراگیری مهارتهای حرکتی، بهخصوص مهارت تیراندازی باکمان میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان شناختی؛ موفقیت ورزشی؛ تیروکمان کاران؛ هیجان ورزشی؛ مهارت های فراشناختی | ||
مراجع | ||
Ariaratnam, S., Suleiman, A., Krishnapillai, A., & Amran, N. (2016). General Psychological Profile in Malaysia University Students Who Practise Archery. British Journal of Medicine and Medical Research, 18(8), 1-7.DOI:10.9734/BJMMR/2016/28956 Bakhtpour, N., Bahrami, A., & Pashang, B. (2016)."The effect of self-talk on the attention and performance of athletes in the Iranian national archery team". Sport Psychology, 6 (1), 915-924 .[In Persian]. Bamonti, P., Conti, E., Cavanagh, C., Gerolimatos, L., Gregg, J., Goulet, C., ... & Edelstein, B. (2019). Coping, cognitive emotion regulation, and burnout in long-term care nursing staff: A preliminary study. Journal of Applied Gerontology, 38(1), 92-111. https://doi.org/10.1177/0733464817716970 Brecht, A. A., & Burnett, D. D. (2019). Advising student-athletes for success: Predicting the academic success and persistence of collegiate student-athletes. NACADA Journal, 39(1), 49-59. https://doi.org/10.12930/NACADA-17-044 Costa, S., Santi, G., di Fronso, S., Montesano, C., Di Gruttola, F., Ciofi, E. G., ... & Bertollo, M. (2020). Athletes and adversities: athletic identity and emotional regulation in time of COVID-19. Sport sciences for health, 16(4), 609-618.DOI:10.1007/s11332-020-00677-9 Doorley, J. D., & Kashdan, T. B. (2021). Positive and negative emotion regulation in college athletes: A preliminary exploration of daily savoring, acceptance, and cognitive reappraisal. Cognitive therapy and research, 45(2), 598-613.DOI:10.1007/s10608-020-10202-4 Eldesouky, L., & English, T. (2018). Another year older, another year wiser? Emotion regulation strategy selection and flexibility across adulthood. Psychology and aging, 33(4), 572-585. https://doi.org/10.1037/pag0000251 Engen, H. G., & Anderson, M. C. (2018). Memory control: A fundamental mechanism of emotion regulation. Trends in Cognitive Sciences, 22(11), 982-995.DOI:10.1016/j.tics.2018.07.015 Folkman, S., & Moskowitz, J. T. (2000). Stress, positive emotion, and coping. Current directions in psychological science, 9(4), 115-118. https://doi.org/10.1111/1467-8721.0007 Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and individual differences, 41(6), 1045-1053. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.04.010 Garnefski, N., Boon, S., & Kraaij, V. (2003). Relationships between cognitive strategies of adolescents and depressive symptomatology across different types of life event. Journal of Youth and Adolescence, 32(6), 401-408.DOI:10.1023/A:1025994200559 Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30(8), 1311-1327. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6 Garnefski, N., Teerds, J., Kraaij, V., Legerstee, J., & van Den Kommer, T. (2004). Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: Differences between males and females. Personality and individual differences, 36(2), 267-276. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00083-7 Hung, T. M., Lin, T. C., Lee, C. L., & Chen, L. C. (2008). Provision of sport psychology services to Taiwan archery team for the 2004 Athens Olympic Games. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(3), 308-318. https://doi.org/10.1080/1612197X.2008.9671875 Kang, M. R., & Jeong, K. S. (2020). Effects of self-esteem, nursing professionalism, cognitive emotion control strategy on clinical practice stress in nursing students. Journal of Digital Convergence, 18(6), 353-361. DOI: 10.1097/NNE.0000000000000492 Kraaij, V., & Garnefski, N. (2019). The behavioral emotion regulation questionnaire: development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the cognitive emotion regulation questionnaire. Personality and Individual Differences, 137, 56-61.https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.07.036 Lennarz, H. K., Hollenstein, T., Lichtwarck-Aschoff, A., Kuntsche, E., & Granic, I. (2019). Emotion regulation in action: Use, selection, and success of emotion regulation in adolescents’ daily lives. International journal of behavioral development, 43(1), 1-11.https://doi.org/10.1177/0165025418755540 Maghsoudi, F., Ajil Chi, B., & Zareian, E. (1397). "Investigating the Relationship between Cognitive Emotion Regulation and Coping Styles with Athletic Success in Athletic Students".Journal of Sport Psychology, 3 (1), 23-36.[in Persian] Maghsudi, A. (2016). "Relationship between cognitive emotion regulation and coping styles with athletic success of student-athletes", Psychology of Sport, 3 (1), 23-36. [In Persian] Martin, G. L., Vause, T., & Schwartzman, L. (2005). Experimental studies of psychological interventions with athletes in competitions: Why so few?. Behavior modification, 29(4), 616-641.DOI:10.1177/0145445503259394 Mauss, I. B., Cook, C. L., Cheng, J. Y., & Gross, J. J. (2007). Individual differences in cognitive reappraisal: Experiential and physiological responses to an anger provocation. International Journal of Psychophysiology, 66(2), 116-124. DOI: 10.1016/j.ijpsycho.2007.03.017 McGee, R., Wolfe, D., & Olson, J. (2001). Multiple maltreatment, attribution of blame, and adjustment among adolescents. Development and psychopathology, 13(4), 827-846.DOI:10.1017/S0954579401004059 McRae, K. (2016). Cognitive emotion regulation: A review of theory and scientific findings. Current Opinion in Behavioral Sciences, 10, 119-124.DOI:10.1016/j.cobeha.2016.06.004 Mousavi, S. A., & Vaez Mousavi, S. M. (2016), "Introducing the Sports Success Scale", Journal of Motor Behavior, 19,123-142. [In Persian] Nemati, M., Khajeh, L., Hassani, J., & Bazgir, B. (2012, October 17). A Study of the Interaction of Progress Motivation and Resilience between National Boxing and Archery Team Players and Non-Athletes. Tehran. [In Persian] Nolen-Hoeksema, S., McBride, A., & Larson, J. (1997). Rumination and psychological distress among bereaved partners. Journal of personality and social psychology, 72(4), 855–862.https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.4.855 Rahmati, F., &Naeimikia, M. (2015)."The relationship between emotional intelligence and psychological hardiness in athlete and non-athlete students". Journal of Sport Management and Motor Behavior, 11 (22), 141-148. [In Persian] Read, D. L., Clark, G. I., Rock, A. J., & Coventry, W. L. (2018). Adult attachment and social anxiety: The mediating role of emotion regulation strategies. PloS one, 13(12), e0207514. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207514 Román, P. Á. L., Pinillos, F. G., & Robles, J. L. (2018). Early sport dropout: High performance in early years in young athletes is not related with later success. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (33), 210-212.https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.58225 Salehian, M. H., Qadivi, S., Golchin, R.,& Ramezani, L. (2020, November 29). The role of cognitive emotion regulation on sports performance of professional athletes. Rasht.[In Persian] Sasanimogadam, S., & Bahrololom, H. (2011). Relationship between emotional intelligence with psychological skills in female athletes. Research in Sport Management and Motor Behavior, 1(1), 27-39. Shiota, M. N. (2006). Silver linings and candles in the dark: differences among positive coping strategies in predicting subjective well-being. Emotion, 6(2), 335-339 . https://doi.org/10.1037/1528-3542.6.2.335 Shirvani, H., Barabari, A., & Keshavarz Afshar, H. (2015). A comparison of cognitive emotion regulation strategies in semi-professional and amateur athletes. Journal of Military Medicine, 16(4), 237-242. [In Persian] Sohrabjan, T., Gholamrezaei, S., & Sepahvandi, M. A. (2021). Prediction of Insomnia disorder based on the components of Neuroticism and Perfectionism through mediation of Cognitive Emotion Regulation and Anxiety. Journal of Clinical Psychology, 12(4), 25-36. [In Persian]. Sullivan, M. J., Bishop, S. R., & Pivik, J. (1995). The pain catastrophizing scale: development and validation. Psychological assessment, 7(4), 524- 532. https://doi.org/10.1037/1040-3590.7.4.524 Troy, A. S. (2012). Cognitive reappraisal ability as a protective factor: resilience to stress across time and context (Doctoral dissertation, University of Denver). Uphill, M. A., Lane, A. M., & Jones, M. V. (2012). Emotion Regulation Questionnaire for use with athletes. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 761-770. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.05.001 Wante, L., Van Beveren, M. L., Theuwis, L., & Braet, C. (2018). The effects of emotion regulation strategies on positive and negative affect in early adolescents. Cognition and emotion, 32(5), 988-1002. https://doi.org/10.1080/02699931.2017.1374242 Zlomke, K. R., & Hahn, K. S. (2010). Cognitive emotion regulation strategies: Gender differences and associations to worry. Personality and individual Differences, 48(4), 408-413. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.11.007 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 830 |