تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,922 |
بهبود عملکرد صادرات از طریق بررسی تاثیر مشتریگرایی فعال و قابلیت جذب دانش با نقش میانجیگری نوآوری خدمات | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، مهر 1402، صفحه 47-67 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.54329.1980 | ||
نویسندگان | ||
حسین رحیمی کلور* 1؛ تینا مرضیهء2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم اجتماعی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
با گسترش روند جهانیشدن، افزایش رقابت و همچنین تغییرات روزافزون محیط، امر صادرات به دلیل ایجاد مزیت رقابتی، رشد و رونق اقتصادی برای شرکتها بیشازپیش حائز اهمیت شده است. در این پژوهش قصد بر این است که شرکتهای صادراتی را در توجه بیشتر بر اهمیت مشتریگرایی فعال و استفاده کاراتر از قابلیت جذب دانش و تأثیر نوآوری خدمات در بهبود عملکرد شرکتها قرار دهیم. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بوده و ماهیت آن در زمره تحقیقات توصیفی - پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای صنعتی فعال صادراتی در شهر ارومیه است که طبق استعلام از سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت)، 349 شرکت میباشد. در این پژوهش تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضها و آمار استنباطی از روشهای آماری و آزمونهای متفاوت با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 وSMART-PLS3 انجام گرفت. نتایج نشان داد که مشتریگرایی فعال با ضریب 251/0، قابلیت جذب دانش با ضریب 210/0 و نوآوری خدمات با ضریب 396/0 بر عملکرد صادرات تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، مشتریگرایی فعال با ضریب 347/0 و قابلیت جذب دانش با ضریب 438/0 بر نوآوری خدمات تأثیر مثبت و معناداری دارند و در نهایت نوآوری خدمات به ترتیب با ضریب 137/0 و 173/0 بر رابطه بین مشتریگرایی فعال و قابلیت جذب دانش بر عملکرد صادرات میانجیگری میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد صادرات؛ مشتریگرایی فعال؛ قابلیت جذب دانش؛ نوآوری خدمات | ||
مراجع | ||
افشار، حسین. لطفیزاده، فرشته. (1398). تاثیر مشتری گرائی بر عملکرد صادرات با توجه به نقش تعهد رفتاری و ارتباطات در شرکتهای صادرکننده پائیندستی پتروشیمی در ایران. مدیریت کسب و کار، 11(41)، 1-22.
بشیرخداپرستی رامین، مرضیهء تینا. واکاوی تأثیر منابع نامشهود و قابلیتهای جذب دانش بر عملکرد صادرات با نقش میانجی نوآوری. فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی، ۱۴۰۰؛ ۹ (۳۵) :۱۶۷-۱۳۷.
حسینی، سیدصمد. کرمی، اژدر. نیکخواه، یونس. (1397). مدلسازی معادلات ساختاری باSmartPLS V3: رویکرد پایاننامهنویسی و مقالهنویسی. چاپ اول، تهران: انتشارات اندیشه فاضل.
خلیلنژاد، شهرام. زارع، رحیم, وطنپرست، امیر. (1399). تأثیر ظرفیت جذب دانش بر نوآوری استراتژیک با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر جهتگیری استراتژیک. مدیریت بهرهوری، 14(2(53)تابستان)، 163-181.
شرفی نسب، سامان؛ سپهوند، رضا؛ موسوس، سید نجمالدین (1399). تأثیر مشتریگرایی بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی شایستگی ارتباطات در شرکتهای صادراتی سنگ استان لرستان. دانشگاه لرستان، دانشکده علوم اقتصادی و اداری.
فاریابی، محمد. رحیمیاقدم، صمد. پوششی، محمدرضا. آقابالایی، علیرضا. (۱۳۹۸). تاثیر بازارگرایی و تجربه بین المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین المللی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 2(1)،44-23.
Aaby, N. & Slater, F.S. (2009). Management influences on export performance: a review of the empirical literature 1978-88, International Marketing Review, 6(4):7-26.
Adnan Khan, Meng Tao. (2022). Knowledge absorption capacity's efficacy to enhance innovation performance through big data analytics and digital platform capability, Journal of Innovation & Knowledge,Volume 7, Issue 3,2022,100201,ISSN2444569X,https://doi.org/10.1016/j.jik.100201.
Anning-Dorson, T., Hinson, R.E., Amidu, M. and Nyamekye, M.B. (2018). Enhancing service firm performance through customer involvement capability and innovativeness, Management Research Review, Vol. 41 No. 11, pp. 1271-1289.
Ayse, A. and Akehurst, G. (2003). An Investigation Of Export Performance Variations Related To Corporate Export Market Orientation. European Business Review. Vol 15, 5-20.
Bergman, B., and Klefsjö, B. (2010). Quality from customer needs to customer satisfaction. Student litteratur AB.
Bitner, M. J., Booms, B. H., and Tetreault, M. S. (1990). The service encounter: diagnosing favorable and unfavorable incidents. J. Mark. 54, 71–84.
Blocker, Christopher & Flint, Daniel & Myers, Matthew & Slater, Stanley. (2010). Proactive Customer Orientation and Its Role for Creating Customer Value in Global Markets. Journal of the Academy of Marketing Science. 39. 216-233. 10.1007/s11747-010-0202-9.
Brege, H., & Kindström, D. (2020). Exploring proactive market strategies. Industrial Marketing Management, 84, 75–88.
Carbonell, P., Rodríguez-Escudero, A.I. and Pujari, D. (2009). Customer Involvement in New Service Development: An Examination of Antecedents and Outcomes. Journal of Product Innovation Management, 26: 536-550.
Covin, J., Slevin, D. (1989). Strategic management of small firms in hostile and benign environments. Strateg. Manag. J. 10(1), 75–87
Dess, G., & Lumpkin, G. (2005). The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. The Academy of Management Executive, 19(1), 147– 156.
Feng-Jyh Lin, Ching-Wei Ho. (2018). The knowledge of entry mode decision for small and medium enterprises,Journal of Innovation & Knowledge,Volume 4, Issue 1,2019,Pages 32-37,ISSN 2444-569X,https://doi.org/10.1016/j.jik..02.001.
França A., Rua O.L. (2018).Relationship between intangible resources, absorptive capacities and export performance. Tourism & Management Studies 14(1):94-107.
Gerrit Willem Ziggers, Jörg Henseler. (2015). The reinforcing effect of a firm's customer orientation and supply-base orientation on performance,Industrial Marketing Management,Volume 52,2016,Pages 18-26,ISSN 0019-8501.
Graciela Corral de Zubielqui, Janice Jones. (2019). How and when social media affects innovation in start-ups. A moderated mediation model,Industrial Marketing Management,Volume 85,2020,Pages 209-220,ISSN 0019-8501.
Heejung Ro, Po-Ju Chen. (2011). Empowerment in hospitality organizations: Customer orientation and organizational support, International Journal of Hospitality Management,Volume 30, Issue 2, Pages 422-428, ISSN 0278-4319.
Henseler, J., Ringle, C.M., & Sinkovics, R.R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277-320.
Igor Kalinic, Keith D. Brouthers. (2022). Entrepreneurial orientation, export channel selection, and export performance of SMEs, International Business Review, Volume 31, Issue 1, 101901 ,ISSN 0969-5931, https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2021.101901.
Ikujiro Nonaka. (1994). “ Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation”, ORGANIZATION ScmNcn/ Vol. 5, No. 1.
Jansen, J. J. P., Van Den Bosch, F. a. J., & Volberda, H. W. (2005). Managing Potential and Realized Absorptive Capacity: How Do Organizational Antecedents Matter?. Academy of Management Journal, 48(6), 999–1015.
Ja-Shen Chen, Hung-Tai Tsou, Russell K.H. Ching. (2011). Co-production and its effects on service innovation, Industrial Marketing Management, Volume 40, Issue 8, Pages 1331-1346, ISSN 0019-8501,https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.03.001.
John W. Cadogan, Anne L. Souchon, David B. (2008). Procter,the quality of market-oriented behaviors: Formative index construction,Journal of Business Research,Volume 61, Issue 12,Pages 1263-1277,ISSN 0148-2963.
Jon, Tom Roar Eikebrokk, Mauricio Marrone,(2020). Process reference frameworks as institutional arrangements for digital service innovation,International Journal of Information Management,Volume 54,102150,ISSN 0268-4012.
khanmohammadi, F., KhunSiavash, M., & abdolvand, M. (2020). Investigation of the effect of customer Orientation on the export performance of companies exporting home appliances: Betting on Trust, Communication and Behavioral Commitment by Bayesian Method. Jounal of Marketing Management, 14(45), 91-106.
Leonidou, L.C., Katsikeas, C.S.,and Samiee, S. (2002). Marketing Strategy Determinants of Export Performance: A Meta-Analysis. Journal of Business Research, 55(1), 51-67.
Liczmańska-Kopcewicz, K., Zastempowski, M. (2020). Significance of Proactive Customer Orientation in Creating Product Innovations in Cooperation with the Consumer. In: Zakrzewska-Bielawska, A., Staniec, I. (eds) Contemporary Challenges in Cooperation and Coopetition in the Age of Industry 4.0. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham.
Liu, X., Shen, M., Ding, W. and Zhao, X. (2017), Tie strength, absorptive capacity and innovation performance in Chinese manufacturing industries, Nankai Business Review International, Vol. 8 No. 4, pp. 475-494.
Lumpkin, G., Dess, G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Acad. Manag. Rev. 21(1), 135–172.
Markides, C. (1997, Spring). Strategic Innovation, Sloan Management Review, pp. 9-23.
Miller, D. (1983). The correlates of entrepreneurship in three types of firms. Manag. Sci. 29(7), 770–791.
Monteiro. A. P, Soares. A. M, Rua. O. L. (2019). Linking intangible resources and entrepreneurial orientation toexport performance: The mediating effect of dynamic capabilities. Journal of Innovation & Knowledge 4.179–187.
Nadia Weidner, Oliver Som, Djerdj Horvat. (2022). An integrated conceptual framework for analysing heterogeneous configurations of absorptive capacity in manufacturing firms with the DUI innovation mode,Technovation,102635,ISSN 0166-4972.
Nelson Oly Ndubisi, Mumin Dayan, Volkan Yeniaras, Mohammad Al-hawari. (2020). The effects of complementarity of knowledge and capabilities on joint innovation capabilities and service innovation: The role of competitive intensity and demand uncertainty,Industrial Marketing Management, Volume 89, Pages 196-208,ISSN 0019-8501.
Nemkova, E., Souchon, A. L., Hughes, P., & Micevski, M. (2015). Does improvisation help or hinder planning in determining export success? Decision theory applied to exporting. Journal of International Marketing, 23(3), 41-65.
Nima Heirati, Vida Siahtiri. (2019). Driving service innovativeness via collaboration with customers and suppliers: Evidence from business-to-business services,Industrial Marketing Management, Volume 78,Pages 6-16,ISSN 0019-8501.
Okpara. O. J. (2009). Strategic choices, export orientation and export performance of SMEs in Nigeria. Management Decisions,vol. 47. No.8
Oliver, Richard. (2010). Customer Satisfaction. 10.1002/9781444316568.wiem03008.
Panagiotis Ganotakis, Palitha Konara, Mario Kafouros, James H. (2022). Love,Taking a time-out from exporting: Implications for the likelihood of export re-entry and re-entry export performance,Journal of World Business,Volume 57, Issue 5,101349,ISSN 1090-9516,https://doi.org/10.1016/j.jwb.2022.101349.
Riza Casidy, Munyaradzi Nyadzayo, Mayoor Mohan. (2020). Service innovation and adoption in industrial markets: An SME perspective,Industrial Marketing Management,Volume 89, Pages 157-170,ISSN 0019-8501.
Schumpeter, J.A. (1934). The Theory of Economic Development. New Brunswick (U.S.A) and London (U.K.): Transaction Publishers.
Schweitzer, F., Palmié, M. and Gassmann, O. (2018), Beyond listening: the distinct effects of proactive versus responsive customer orientation on the reduction of uncertainties at the fuzzy front end of innovation. R&D Management, 48: 534-551.
Shu-Yi Yang, Kuen-Hung Tsai. (2019). Lifting the veil on the link between absorptive capacity and innovation: The roles of cross-functional integration and customer orientation, Industrial Marketing Management, Volume 82, Pages 117-130, ISSN 0019-8501, https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.02.006.
Sinkula, James M., William E. Baker, and Thomas Noordewier (1997), A Framework for Market-Based Organizational Learning: Linking Values, Knowledge and Behavior, Journal of the Academy of Marketing Science, 25 (Fall), 305-18.
Slater, Stanley and John C. Narver (1995), Market Orientation and the Learning Organization, Journal of Marketing, 59 (July), 162-67.
Teece, D. J., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509–533.
Tzokasa ,Nikolaos; Young Ah. Kimb, Hammad Akbarc, Haya AlDajanid. (2015). Absorptive capacity and performance: The role of customer relationship and technological capabilities in high-tech SMEs, Industrial Marketing Management 47 : 134–142.
Ursula Grissemann, Andreas Plank, Alexandra Brunner-Sperdin, (2013) Enhancing business performance of hotels: The role of innovation and customer orientation, International Journal of Hospitality Management, Volume 33, Pages 347-356, ISSN 0278-4319, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.10.005.
Wiklund, J., Shepherd, D. (2005). Entrepreneurial orientation and small business performance: a configurational approach. J. Bus. Ventur. 20(1), 71–91.
Ye, Y. J., Lyu, Y. J., and He, Y. Z. (2019). Servant leadership and proactive customer service performance. Int. J. Contemp. Hospital. Manag. 31, 1330–1347.
Zahra, S., Garvis, D. (2002). International corporate entrepreneurship and firm performance: the moderating effect of international environmental hostility. J. Bus. Ventur. 15, 469–492 (2000).Zahra, S., George, G.: Absorptive capacity: a review, reconceptualization, and extension. Acad. Manag. Rev. 27(2), 185–203.
Zahra, S., & Hayton, J. (2008). The effect of international venturing on firm performance: The moderating influence of absorptive capacity. Journal of Business Venturing, 23(2), 195–220.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 770 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |