تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,979 |
تحلیل تاثیر گشودگی فرهنگی و ذهنیت جهانی بر قصد خرید استفاده کنندگان لوازم خانگی با تاکید بر نقش میانجی تصویر کشور مبدا | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، مهر 1402، صفحه 69-85 اصل مقاله (948.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.54850.1995 | ||
نویسندگان | ||
بهاره مکاری اصفهانی1؛ وجیهه هوشیار* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی عطار | ||
2رییس موسسه آموزش عالی عطار مشهد | ||
چکیده | ||
لازمه حضور در بازارهای دیگر کشورها توجه به متغیرهایی است که ریشه در فرهنگ کشورها، افکار ساکنین و باورهای ایشان دارد. بنابراین برندها برای حضور در بازارهای بین المللی علاوه بر ویژگیهای معمول، باید به عوامل دیگر توجه ویژهای داشته باشند. لذا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر گشودگی فرهنگی و ذهنیت جهانی بر قصد خرید استفاده کنندگان لوازم خانگی با تاکید بر نقش میانجی تصویر کشور مبدا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی در شهر مشهد میباشد. حجم نمونه پژوهش براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس390 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد لی و راب (2022) است که جهت تأیید پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که مقادیر بهدستآمده بیانگر تأیید پایایی و روایی پرسشنامه است. علاوه براین، روایی واگرا نیز مورد تأیید قرار گرفت، جهت تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار پی ال اس نسخه 3 و اس پی اس اس نسخه 24 انجام پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که گشودگی فرهنگی بر قصد خرید و تصویر کشور مبدا تاثیر معناداری دارد. همچنین، تصویر کشور مبدا بر قصد خرید تاثیر معناداری دارد. علاوه براین، ذهنیت جهانی بر تصویر کشور مبدا تاثیر معناداری دارد اما اثر آن بر قصد خرید به صورت مستقیم تایید نگردید. در این تحقیق نقش میانجی تصویر کشور مبدا تایید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گشودگی فرهنگی؛ ذهنیت جهانی؛ تصویر کشور مبدا؛ قصد خرید | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، مهسا. (1399). بررسی تاثیر خصومت مصرف کننده نسبت به کشور تولید محصول و تصویر کشور مبدا بر قصد خرید. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره: 4، شماره: 39.
آبرومندی، فرهنگ؛ پارسا، بیتا؛ شریف عسکری، محمدرضا. (1396). بررسی تأثیر تصویر کشور مبدأ بر تمایل خرید مصرفکنندگان. بررسیهای بازرگانی، 15(شماره 84-85)، 7-19.
احسان، عبدالرحمن؛ نظری، محسن؛ حسنقلی پور، طهمورث؛ صمدی، منصور. (1395). تدوین مدل ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل (مطالعۀ موردی: لوازم خانگی). مدیریت بازرگانی، 8(3)، 529- 548.
پهلوانی، الناز؛ سعیدنیا، حمیدرضا. (1396). تاثیر کشور سازنده،کیفیت ادراک شده و آشنایی با برند بر قصد خرید مشتریان فرش دستباف ایرانی (مورد مطالعه: مشتریان کشور ژاپن-شهر توکیو). نشریه علمی- پژوهشی گلجام، 13(32)، 83-98.
جوان بخت، فاطمه و باقری، رامین و مسعودی، سید سامان. (1398). بررسی تاثیر تصویر کشور مبدا بر تمایل به خرید مجدد با توجه به نقش میانجی قیمت ادراک شده و تبلیغات دهان به دهان در صنعت لوازم خانگی شهرستان گنبد کاووس، چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسب و کار و بازرگانی، تهران.
نسائی، خبات؛ معروفی نقدهی، فخرالدین؛ بساطی، نگار. (1401). بررسی بین طبقه ای نگرش مصرف کنندگان استان کرمانشاه در خصوص محصولات چینی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 5(2)، 71-91.
نظری، محسن؛ مرآتی، شادی؛ فتحی، هانیه. (1399). بررسی اثر کشور مبداً بر تمایل به پرداخت؛ تبیین نقش حس ملیگرایی و ریسک ادراک شده. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 3(3)، 115-134.
نوروزی، حسین؛ اصانلو، بهاره؛ فیضی، مهدیه. (1401). طراحی الگوی اثر کشور مبدأ بر قصد خرید مصرفکننده در بازار لوازم خانگی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 5(3)، 67-94.
مطلق، محمد؛ سیاوشی، ملیحه؛ مکیزاده، وحید؛ عباسنژاد، طیبه. (1401). بررسی تأثیر تصویر کشور مقصد صادراتی بر کیفیت متصور از محصول و قصد خرید مصرفکنندگان داخلی. نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 12(2)، 91- 108.
Arachchi, H.A.D.M., Weerasiri, R.A.S. and Mendis, T. (2022), "Impact of perceived corporate citizenship on purchase intention: across the fear of COVID-19 during the COVID-19 pandemic", South Asian Journal of Marketing, Vol. 3 No. 1, pp. 38-59. https://doi.org/10.1108/SAJM-10-2021-0117.
Balabanis, G. and Karpova, A. (2022), "Cultural antecedents and consequences of luxury brand personalities", European Journal of Marketing, Vol. 56 No. 8, pp. 2423-2454. https://doi.org/10.1108/EJM-03-2021-0215.
Bhattacharya, S., Sharma, R.P. and Gupta, A. (2022), "Does e-retailer's country of origin influence consumer privacy, trust and purchase intention?", Journal of Consumer Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JCM-04-2021-4611 .
Boddewyn, J.J., & Peng, M.W. (2021). Reciprocity and informal institutions in international market entry. Journal of World Business, 56(1), 101145 .
Carter, L.L., & Maher, A. (2015). Consumer perceptions of foreign goods: Modeling the path from evaluation to purchase. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 9(1), 32–49.
Chakraborty, S., & Sadachar, A. (2020). Predicting Indian consumers' purchase intention from Western apparel brands. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal.
Coulangeon, P. (2017). Cultural openness as an emerging form of cultural capital in contemporary France. Cultural Sociology, 11(2), 145-164.
Dash, A., Zhang, D., & Zhou, L. (2021). Personalized ranking of online reviews based on consumer preferences in product features. International Journal of Electronic Commerce, 25(1), 29–50.
Diamantopoulos, A., Kalajdzicb, M.A., & Moschikc, N. (2020). Are consumers’ minds or hearts guiding country of origin effects? Conditioning roles of need for cognition and need for affect. Journal of Business Research, 108(1), 487–495.
Erkaya, Y. (2019). Consumer ethnocentrism, cosmopolitanism, patriotism, collectivism, cultural openness, and their impacts on the purchase intention for non-american products. A field experiment in the usa. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, (2 (60)), 101-113.
Gammoh, B.S., Koh, A.C., & Okoroafo, S.C. (2020). Positioning strategies of high-tech products: Cross-cultural moderating effects of ethnocentrism and cultural openness. Journal of Product and Brand Management, 29(3), 369–385.
Hoang, P.D., Ta, T.D. and Bui, H.-Y.T. (2022), "Exploring the effects of brand risk management activities on brand security: a perspective from innovation stimulus as a moderator", Journal of Contemporary Marketing Science, Vol. 5 No. 3, pp. 266-290. https://doi.org/10.1108/JCMARS-10-2021-0034.
Hulland, j. (1999). Use of partial least squres in stratgic management research: a review of four recent studies .Stratgic Management Journal. 20- 195.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.
Jha, A., Kapoor, M., Kaul, K. and Srivastava, K. (2022), "Demystifying the influence of CSR perception on the purchase intention of Generation Z in fast food industry", LBS Journal of Management & Research, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/LBSJMR-05-2022-0006.
Jawahar, D. and Muhammed M.K., A. (2022), "Product–place image and destination brand equity: special reference to “Kerala is an ayurvedic destination”", Journal of Place Management and Development, Vol. 15 No. 3, pp. 248-263. https://doi.org/10.1108/JPMD-06-2020-0047.
Klein, K., Völckner, F., Bruno, H. A., Sattler, H., & Bruno, P. (2019). Brand positioning based on brand image–country image fit. Marketing Science, 38(3), 516-538.
Kim, K.-M., Nobi, B., Lee, S. and Milewicz, C. (2022), "International higher education brand alliance: the role of brand fit and world-mindedness", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 34 No. 2, pp. 418-435. https://doi.org/10.1108/APJML-06-2020-0399 .
Kline. P. (2014). An easy guide to factor analysis. Routledge.
Lee, Y.K., & Robb, C.A. (2019). The relationship of country image, product country image, and purchase intention of Korean products: Focusing on differences among ethnic groups in South Africa. Journal of Korea Trade, 23(6), 33–51.
Lee, Youkyung & Robb, Charles. (2021). Impacts of South African Consumer Cultural Openness on Country Image and Product-Country Image of South Korea. Korea International Trade Research Institute. 1-18. 10.16980/jitc.17.4.202108.1.
Lee, Y-K., & Robb, C.A. (2022). Relationship amongst cultural openness, worldmindedness, product-country image and purchase intention of Korean and Chinese smartphone products: A case study of the South African consumers. South African Journal of Business Management, 53(1), a2296. https://doi.org/10.4102/ sajbm.v53i1.2296 .
Liu, Y., Wang, T., Zhou, L. and Nie, C. (2020), "Study on Chinese Brand cultural archetype: theory building and cross-cultural comparison", Journal of Contemporary Marketing Science, Vol. 3 No. 1, pp. 57-80. https://doi.org/10.1108/JCMARS-12-2019-0050.
Mahmoud, M. A., Mallen-Ntiador, T. N. E., Andoh, D., Iddrisu, M., & Kastner, A. N. A. (2021). Consumer xenocentrism and foreign goods purchase intention in an emerging economy. International Journal of Emerging Markets.
Makrides, A., Kvasova, O., Thrassou, A., Hadjielias, E. and Ferraris, A. (2022), "Consumer cosmopolitanism in international marketing research: a systematic review and future research agenda", International Marketing Review, Vol. 39 No. 5, pp. 1151-1181. https://doi.org/10.1108/IMR-12-2020-0304.
McLeod, J. (2019). Everyday internationalism as an educational project: School curriculum and pedagogies for world-mindedness. Journal of Australian Studies, 43(4), 447-463.
McLeod, J., & Wright, K. (2016). Civics education: clear-mindedness and world-mindedness. In The Promise of the New and Genealogies of Education Reform (pp. 70-73). Routledge.
Mueller, S., Belch, G., & Honea, H. (2019). Testing a model of consumer purchase receptivity toward foreign products. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 13(4), 44–62.
Nanakar, M., Vazirigohar, H., Saghazadeh, M., & Torabi, M. (2020). Perceived Luxury Value and Intent to Buy: A Case Study of the Impact of Country of Origin on Private Luxury Hospitals in North Tehran. Archives of Pharmacy Practice, 1, 15.
Nuruzzaman, N., Gaur, A., & Sambharya, R.B. (2021). WTO accession and firm exports in developing economies. Journal of International Business Policy, 1–23.
Rivard, S., and Huff, S. l. (1988). Factors of success fro end user computing. Communication of the ACM, 31950, 552-570.
Strizhakova, Y., & Coulter, R.A. (2019). Consumer cultural identity: Local and global cultural identities and measurement implications. International Marketing Review, 36(5), 610–627.
Tenenhaus. M. Esposito Vinzi. V.. Chatelin.Y.M.. & Lauro. C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis. 48. 1.
Venkatesh, V., Speier-Pero, C. and Schuetz, S. (2022), "Why do people shop online? A comprehensive framework of consumers’ online shopping intentions and behaviors", Information Technology & People, Vol. 35 No. 5, pp. 1590-1620. https://doi.org/10.1108/ITP-12-2020-0867.
Wale, K. (2020). Towards critical cultural openness:(in) vulnerability in white student narratives of transformation in South Africa. Ethnic and Racial Studies, 43(7), 1189-1207.
Woo, H. (2019). The expanded halo model of brand image, country image and product image in the context of three Asian countries. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 31(4), 773–790.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |