تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,953 |
طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه صادرات محصولات نانوی شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه ساختمان با رویکرد آمیخته کیفی - کمی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، مهر 1402، صفحه 25-46 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.55139.2002 | ||
نویسندگان | ||
سمانه رئیسی نافچی* 1؛ طهمورث حسنقلی پور یاسوری2؛ عزت الله عباسیان3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت دانشگاه تهران | ||
3دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه صادرات محصولات نانوی شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه ساختمان بود. مطالعه حاضر، از نوع طرحهای پژوهش آمیخته میباشد. در مرحله اول مطالعه کیفی انجام و با بررسی مطالعات انجام شده در زمینه موضوع مطرح شده و مصاحبه عمیق با مدیران شرکتهای دانشبنیان، اطلاعات جمعآوری و با روش گراندد تئوری، به کدگذاری و مقولهبندی و ارائه مدل پرداخته است. مرحله دوم مطالعه به صورت کمی و به روش مدلسازی معادلات ساختاری بود. دادههای جمعآوریشده از پرسشنامه محقق ساخته، با استفاده از نرمافزار Smart PLS مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از ارزیابی مطالعات داخلی و خارجی انجام شده، با استفاده از مصاحبهی اکتشافی، سوالات کیفی از جامعه آماری پرسیده شد که پس از 15 مصاحبه، اشباع نظری حاصل گردید. نتایج گراندد تئوری نشان داد الگوی توسعه صادرات محصولات نانوی شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه ساختمان شامل 97 کد باز، 17 کد محوری و 6 کد انتخابی است. سپس در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته شامل 97 گویه در اختیار 217 نفر از مدیران عامل، مدیران فروش، کارشناسان فروش، و کارشناسان بازاریابی شرکتهای دانشبنیان قرار داده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مقدار ضریب معناداری t مربوط به رابطه بین متغیرهای اصلی شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای و پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها در سطح اطمینان 95 درصد، از 96/1 بیشتر است و این مورد حاکی از معنیدار بودن تاثیر متغیرهای شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای، پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه صادرات؛ محصولات نانو؛ شرکتهای دانشبنیان حوزه ساختمان؛ گراندد تئوری؛ مدلسازی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
اکبری، محسن؛ فرخنده، مهسا؛ کریمیان، فاطمه (1398). بررسی تأثیر کارگران دانشی بر صادرات کالا و خدمات نوآورانه: نقش تعدیل گر رقابت با توجه به توسعه یافتگی کشورها. پژوهشنامه بازرگانی،90-65.
اسماعیلپور، رضا؛ سلیمانی، رضا؛ اکبری، محسن؛ ابراهیمپور، مصطفی(1399). طراحی الگوی راهبردی بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان ایرانی. فصلنامه مدیریت کسب و کار بین المللی، 108-83.
انتظاریان، ناهید (1394). تاثیر کسب و کارهای دانش بنیان بر رشد اقتصادی کشور. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 27-20.
حاجی پور، بهمن؛ جعفری زاده، فروز؛و رحیمی، فرج الله (1394). تاثیر جهت گیری راهبردی و قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 105-87.
حسنقلی پور، طهمورث؛ متوسلی، محمود؛ محمدی، شاپور؛ و حسینی، فرشید (1389). تاثیر برنامههای تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی: مطالعه موردی صنعت برق. نشریه مدیریت بازرگانی، 40-21.
حقیقی، محمد؛ فیروزیان، محمود؛ و نجفی مجد، صمد (1387). شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی. نشریه مدیریت بازرگانی. 20-3.
داوری، علی؛ رضازاده،آرش (1393). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
دعائی، حبیب الله؛ و حسینی، منصوره (1389). تجارت خارجی بازار محور، روابط بازرگانی بینالملل و عملکرد صادراتی (مطالعه موردی: شرکتهای صادراتی شهر مشهد). مدیریت بازرگانی (دانش مدیریت)، 82-61.
ده موبد، بابک؛ مهرگان، نادر؛ دهقانپور، محمدرضا (1390). صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر و عوامل موثر بر آن. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 83-69.
دهدشتی شاهرخ، زهره؛ و جعفری، حسین (1391). عوامل مؤثر بر انتخاب بازارهای هدف صادراتی صنعت برق. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، 141-160.
رحیمزاده،محسن؛ نعیمی، علیرضا؛ ذاکری، امیر(1401). نهادها و برنامههای توسعه صادرات دانشبنیان و ملاحظات سیاسی توسعه صادرات. فصلنامه سیاستنامه علم و فناوری، 128-113.
زارع زردینی، رامین(1395). شناسایی بازارهای هدف صادراتی کاشی و سرامیک گام نخست صادرات پایدار. فصلنامه الماس، 19-16.
صادقی، تورج؛ لشکری، محمد؛ و کربلائی اسماعیلی، حمیدرضا (1397). ارائه عوامل اصلی موفقیت در صادرات از دیدگاه صادرکنندگان در ایران. مجله مدیریت بازاریابی، 61-82.
فصیحی، محمدامین؛ علیزاده، پریسا؛ و براتی، مرتضی (1397). چالشها و راهکارهای توسعه صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان. معاونت پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی/ دفتر: مطالعات ارتباطات و فناوری های نوین.
گرشاسبی، علیرضا؛ و نعمت اللهی، سمیه(1395). صادرات محصولات با فناوری بالا و قدرتهای اقتصادی نوظهور؛ واکاوی مولفههای مرتبط در اقتصاد ایران. مجله بررسیهای بازرگانی،16-1.
گوگردچیان، احمد؛ طیبی، کمیل؛ و امینی، فاطمه (1389). اثر جریان ورودی سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات غیر نفتی در مناطق آزاد تجاری ایران (1375-1387). سیاستگذاری اقتصادی،43-21.
محمدخانی، سمانه؛ فطرس، محمدحسن؛ و مولایی، محمد (1399). سنجش اثرات کوتاه مدت و بلندمدت عوامل موثر بر صادرات گروههای محصولات با فناوری بالا در ایران. تحقیقات مدل سازی اقتصادی، 50-7.
محمدزاده، پرویز؛ و سجودی، سکینه (1390). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی بنگاههای صنعتی ایران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 154-127.
میرجلیلی، حسین؛ حسینی، شمسالدین؛ و عبدی، یوسف (1397). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان (با فناوری بالا) در کشورهای منتخب. فصلنامه علمی مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی، 144-115.
Aydın , K., & Thandiwe, M. (2016). Impact of marketing effectiveness and capabilities, and export market orientation on export performance: evidence from Turkey. European Business Review, 532-559.Chugan, P., & Singh, S. (2015). Export Commitment and Its Impact on Firm-level Export Performance: Evidence from SMEs Cluster of Ahmedabad, India. Journal of Behavioural Economics, Finance, Entrepreneurship, Accounting and Transport, 90-95.
Daneshian, F., Oliya, M., & Ranjbarian, B. (2012). Network Analysis of Strategic Marketing Measures and Development of Quality Function. New Marketing Research.
Demir, O. (2018). Does High Tech Exports Really Matter for Economic Growth A Panel Approach for Upper Middle-Income Economies. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 43-54.
Donthu, N., & Kim, S. (1993). Implications of firm controllable factors on exportgrowth. Journal of Global Marketing, 47-63.
Drapkin, I., Anna, G., & Panzabekova, A. (2021). Determinants of High-tech Export in CEE and CIS Countries. Economy of Region, 2-10.
Driemeier, M., Jush, G., & Pritchett, L. (2010). Deals versus Rules: Policy Implementation Uncertainty and Why Firms Hate It. SSRN Electronic Journal.
Fedyunina, A., & Averyanova, Y. (2019). Import and export of high-tech products in Russian manufacturing companies. Russian Journal of Economics, 199-210.
Gredasova, E. (2020). Development of Export of High-Tech and Innovative Products. Economics and Management, 18-26.
Hosseini,Seyed Yaghoub., Mirjahanmard,Seyed Javad,.Hosseini,Seyedeh Asma.(2014). Identify the Effects of Export Commitment, Price Adaptation and Number of Markets on the Export Performance. Journal of Business Management, 21-40Keegan,Warren J.(1999). Global Marketing Management. 6th Edition, prentice Hall Inc.
Kim, J., & Hemmert, M. (2016). What drives the export performance of small and medium- sized subcontracting firms? A study of Korean manufactures. International Business Review, 511-521.
Maleki MinBashRazgah, M., & Siahsarani, M. (2017). A Predictive Model of Behavior of Purchasers of Iranian Brands by Applying the Genetic Algorithm in Optimization of Decision Tree: Electric Appliance Industry. Journal of Brand Management, 4(1), 107-134.
Malhotra, S., & Papadopoulos, N. (2007). International market selection: an integrative review of empirical studies. Ottawa, Ontario: Sprott School of Business, Carleton University.
Maqsooma, A., Charoenngama, C., Masoodb, R., & Awaisc, M. (2014). Foreign Market Entry Considerations of Emerging Economy Firms: An Example of Pakistani Contractors. Procedia Engineering, 77, 222-228.
Mehrara, M., Seijani, S., & Rezazadeh Karsalari, A. (2017). Determinants of High-Tech Export in Developing Countries Based on Bayesian Model Averaging. Journal of Economics and Business, 199-215.
Morgan, N., Kaleka, A., & Katsikeas, C. (2004). Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment. Journal of Marketing, 90-108.
Morgan, N., Vorhies, D., & Schlegelmilch, B. (2006). Resourceperformancerelationships in industrial export ventures: The role of resource inimitability andsubstitutability. Industrial Marketing Management, 621-633.
Mysen, T. (2013). Towards a framework for controls as determinants of export performance:A review and analysis of empirical literature 1995-2011”. European Business Review, 224-242.
Poturak, M., & Duman, T. (2014). The Role of Marketing Standardization/ Adaptation Strategies on Managers’ Satisfaction with Export Performance: Proposal of a Conceptual Framework. European Journal of Economic Studies, 252-262.
Rybchuk, A., & Bachynsky, T. (2020). Ukraine in The Promotion System foe Exports of High-Tech Products. Journal of European Economy, 1-10.
Seyoum, B. (2004). The role of factor conditions in high-technology exports: An empirical examination. Journal of High Technology Management Research, 145–162.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
Tenenhaus,Michel., Amato,S., Vinzi, Vincenzo Esposito.(2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. Computational Statistics. 565-580.Trade Promotion Organization of Iran, 2004.
Wu, C. (2016). The international marketing strategy modeling of leisure farm. Journal of Business Research, 69(4), 1345-1350.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 232 |