تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,975 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,348,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,117,705 |
مقایسه تأثیر برد و باخت بر طرحوارههای ناسازگار اولیه ورزشکاران دختر رشتههای تیمی و انفرادی | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 2، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 155-171 اصل مقاله (735.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2023.56632.1043 | ||
نویسندگان | ||
عفت دیبا ذکی1؛ میرحمید صالحیان* 2 | ||
1کارشناس ارشد ،گروه تربیت بدنی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز، ایران | ||
2استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر برد و باخت بر طرحوارههای ناسازگار اولیه ورزشکاران دختر رشتههای تیمی و انفرادی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر روش از نوع پژوهش های توصیفی – علّی مقایسهای (پسرویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ورزشکاران زن از رشتههای تیمی (بسکتبال و هندبال) و انفرادی (دو و میدانی و کاراته) میباشند که در سال 2019 در مسابقات قهرمانی استان (آذربایجان شرقی) و کشور شرکت داشتند. براساس آمارهای کسب شده تعداد این افراد شامل 3200 ورزشکار تخمین زده شد. نمونه آماری این پژوهش براساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) حجم نمونه مورد نیاز 346 نفر بود. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه طرحواره یانگ (2003) بود. اطلاعات حاصل از دادههای مربوط به پرسشنامهها با استفاده از آزمون تی مستقل مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفت. کلیه روند تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد گروه ورزشکاران دارای برد به طور معناداری از میانگین طرحواره ناسازگار اولیه پایینتری برخوردار میباشند. گروه ورزشکاران رشته ورزشی تیمی طور معناداری از میانگین طرحواره ناسازگار اولیه بالاتری برخوردار میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحواره ناسازگار اولیه؛ ورزش؛ رقابت؛ برد و باخت | ||
مراجع | ||
Ahi, Q., Mohammadi, M. A.,& Evangelist, M. A. (2007). Reliability and validity of the Young Schema Questionnaire. Psychology and Education Sciences, 37(3), 20-25. [In Persian]. Beck, A. T. (1967). Depression: Causes and treatment. University of Pennsylvania Press. Boone, E., & Leadbeater, B. (2006). Game on: Diminishing risks for depressive symptoms in early adolescence through positive involvement in team sports. Journal of Research on Adolescence, 16(1), 79–90. DOI:10.1111/j.1532-7795.2006.00122.x Cyranowskim, J., Frank, E., Young, E. & Shear, M. (2000). Adolescent onset of the gender difference in lifetime rates of major depression: A theoretical model. Archives of General Psychology, 57(1), 21-27. DOI:10.4324/9780203449523-19 Dimech, A. S., & Seiler, R. (2011). Extra-curricular sport participation: A potential buffer against social anxiety symptoms in primary school children. Psychology of Sport and Exercise, 12(4), 347-354. DOI:10.1016/j.psychsport.2011.03.007 Donaldson, S., & Ronan, K. (2006). The effects of sports participation on young adolescents' emotional well-being. Adolescence, 41(162), 369–389. Findlay, L. C., & Coplan, R. J. (2008). Come out and play: Shyness in childhood and the benefits of organized sports participation. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 40(3), 153 –161. DOI:10.1037/0008-400X.40.3.153 Gallagher, B. V., & Gardner, F. L. (2007). An examination of the relationship between early maladaptive schemas, coping, and emotional response to athletic injury. Journal of Clinical Sport Psychology, 1(1), 47-67. DOI: https://doi.org/10.1123/jcsp.1.1.47 Gherghişan, A. I. (2015). The analysis of early maladaptive schemas which facilitate high performance in women handball and rugby players. Sport Science Review, 24(3-4), 145-170. DOI:10.1515/ssr-2015-0013 Grand, D., & Goldberg, A. (2011). This is Your Brain on Sports: beating blocks, slumps and performance anxiety for good!. Dog Ear Publishing. Hansen, D. M., Larson, R. W., & Dworkin, J. B. (2003). What adolescents learn in organized youth activities: A survey of self‐reported developmental experiences. Journal of research on adolescence, 13(1), 25-55. DOI:10.1111/1532-7795.1301006 Holt, N. L., Kingsley, B. C., Tink, L. N., & Scherer, J. (2011). Benefits and challenges associated with sport participation by children and parents from low-income families. Psychology of sport and exercise, 12(5), 490-499. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2011.05.007 Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610. Lotfi, R., Dunavi, V., &Khosravi, Z. (2007). Comparison of Early Maladaptive Schemas in Soldiers with B Personality Disorders and Healthy Soldiers. Journal of Army University of Medical Sciences of the Islamic Republic of Iran, 5(2), 1266-1261. [In Persian]. McBride, C., Farvolden, P., & Swallow, S. R. (2007). Major Depressive Disorder and Cognitive Schemas. American Psychological Association. Nolen-Hoeksema, S., & Girgus, J. S. (1994). The emergence of gender differences in depression during adolescence. Psychological bulletin, 115(3), 424- 443. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.115.3.424 Nordahl, H. M., & Nysæter, T. E. (2005). Schema therapy for patients with borderline personality disorder: A single case series. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 36(3), 254-264. DOI:10.1016/j.jbtep.2005.05.007 Pollock, P. H. (2001). Cognitive Analytic Therapy for adult survivors of childhood abuse. Chichester. Wiley. Reyhan, S., Gür, Y., & Salehian, M. H. (2020). Effect of Losing on Early Maladaptive Schemata of Individual Male Athletes. African Educational Research Journal, 8(1), 78-82. Salehian, M. H., & Gursoy, R. (2020). The Effect of Winning on Early Maladaptive Schema of Individual Female Athletes. African Educational Research Journal, 8(2), 227-232. Smith, J. J., Eather, N., Morgan, P. J., Plotnikoff, R. C., Faigenbaum, A. D., & Lubans, D. R. (2014). The health benefits of muscular fitness for children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Sports medicine, 44(9), 1209-1223. DOI:10.1007/s40279-014-0196-4 Shuandi, M., Karbala'i, A., & Sabet, M. (2016, February 27). Comparison of levels of anxiety, psychological adjustment, and early maladaptive schemas in professional and non-professional athletes. [Conference presentation]. United Arab Emirates, Dubai. [In Persian]. Snyder, A. R., Martinez, J. C., Bay, R. C., Parsons, J. T., Sauers, E. L., & McLeod, T. C. V. (2010). Health-related quality of life differs between adolescent athletes and adolescent nonathletes. Journal of sport rehabilitation, 19(3), 237-248. DOI:10.1123/jsr.19.3.237 Taliaferro, L. A., Eisenberg, M. E., Johnson, K. E., Nelson, T. F., & Neumark-Sztainer, D. (2011). Sport participation during adolescence and suicide ideation and attempts. International Journal of Adolescent Medicine and Health. 23(1), 3-10. DOI:10.1515/ijamh.2011.002 Valois, R. F., Umstattd, M. R., Zullig, K. J., & Paxton, R. J. (2008). Physical activity behaviors and emotional self‐efficacy: is there a relationship for adolescents?. Journal of school health, 78(6), 321-327. DOI:10.1111/j.1746-1561.2008.00309.x Waller, G., Meyer, C., & Ohanian, V. (2001). Psychometric properties of the long and short versions of the Young Schema Questionnaire: Core beliefs among bulimic and comparison women. Cognitive therapy and research, 25 (2), 137-147. DOI:10.1023/A:1026487018110 Welburn, K., Coristine, M., Dagg, P., Pontefract, A., & Jordan, S. (2002). The Schema Questionnaire—Short Form: Factor analysis and relationship between schemas and symptoms. Cognitive therapy and research, 26 (4), 519-530. DOI:10.1023/A:1016231902020 Wiersma, L. D. (2001). Conceptualization and development of the sources of enjoyment in youth sport questionnaire. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 5(3), 153-177. DOI:10.1207/S15327841MPEE0503_3 Wiersma, L. D., & Fifer, A. M. (2008). “The schedule has been tough but we think it's worth it”: The joys, challenges, and recommendations of youth sport parents. Journal of leisure research, 40(4), 505-530. DOI:10.1080/00222216.2008.11950150 Young, J. E. (1990). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Professional Resource Press/Professional Resource Exchange. Young, J. E. (1999). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Professional Resource Press/Professional Resource Exchange. Young, J. E. (2002). The Young Schema Questionnaire: Short Form [on line]. Retrieved from www.schematherapy.com. Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner′ s guide. Guilford Publication.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |