تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,959 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,298,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,059,313 |
معیار سنجش فیلم بر مبنای نظر مارتین هایدگر در رسالۀ سرچشمۀ اثر هنری | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 24، دوره 18، شماره 46، اردیبهشت 1403، صفحه 418-438 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.56096.3510 | ||
نویسندگان | ||
مهدی همایونی1؛ اصغر فهیمی فر* 2؛ حمید رضا محبوبی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، ایران | ||
2دانشیار، گروه پژوهش تاریخ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، ایران | ||
3استادیار، گروه فلسفه و حکمت و منطق، دانشگاه تربیت مدرس، ایران | ||
چکیده | ||
مطابق نظر هایدگر، اثر هنری، آشکارکنندۀ حقیقت است. اما این آشکارگی نه در هر اثر هنری، بل در اثر هنری بزرگ! امکانپذیر است. اما کدام اثر است که امکانِ پذیرفتن عنوان اثر هنری بزرگ را دارد؟ هایدگر خود در رسالۀ سرچشمۀ اثر هنری به برخی از این آثار اشاره کرده است. اما چگونه میتوان معیاری را از رسالۀ سرچشمۀ اثر هنری استخراج نمود و بر مبنای آن، دانست که آیا یک اثر، توان نزدیک شدن به آنچه هایدگر از اثر هنری مراد کرده است را دارد یا نه؟ آیا میتوان معیار را در مورد واسطۀ هنری همچون سینما به کار بست؟ در این تحقیق تلاش گردید معیاری مهیا شود برای سنجش فیلم؛ شروط این معیار عبارتند از عدم بازنمایی، عدم انتزاع از هرروزگی و عدم تعلّق. در ادامه، به جهت آشکار شدن زوایای معیار، فیلم «باد ما را خواهد برد» ساختۀ عباس کیارستمی به بحث گذاشته شد و شرایط معیار در مورد آن فیلم مورد سنجش قرار گرفت: این فیلم شرایط معیار را از سر میگذراند. بر این اساس میتوان گفت که بر اساس اندیشۀ هایدگر میتوان معیاری در مورد واسطه هنری همچون سینما، بدست آورد. این تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و به شیوۀ مطالعۀ کتابخانهای انجام گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مارتین هایدگر؛ سرچشمۀ اثر هنری؛ معیار سنجش فیلم؛ عباس کیارستمی | ||
مراجع | ||
Abbott, M. (2017). Abbas Kiarostami and Film-Philosophy. Edinburgh University Press. Afarin, F., Nojumiyan, A. (2010). Poststructurality Reading from the Works of Abbass Kiarostami. Elm Publishing. (In Persian) Baharloo, A. (2017). Abbas Kiarostami. Ghatreh Publishing. (In Persian) Cavell, S. (1979). The world viewed: Reflections on the ontology of film. Harvard University Press. Fry, T. (2014). The origin of the work of design: Thoughts based on a reading of Martin Heidegger’s “The origin of the work of art”. Design Philosophy Papers, 12 (1), 11-22. Harries, K. (2009). Art Matters: A Critical Commentary on Heidegger’s “The Origin of the Work of Art” (Vol. 57). Springer Science & Business Media. Heidegger, M. (1949). Existence and Being, ed. Werner Brock, Henry Regnery Co. Heidegger, M. (2000). Introduction to metaphysics. Yale University Press. Heidegger, M. (2001). Poetry language thought. Harper and Row. Heidegger, M. (2018). Hölderlin's Hymn" Remembrance". Indiana University Press. Heidegger, M. (2018). Being and Time, translated by A. Rashidian, Ney Publishing. (In Persian) Hodge, J. (1992). Against Aesthetics: Heidegger on Art. Journal of the British Society for Phenomenology, 23 (3), 263-279. Homayuni, M. & Fahimifar, A. (2021). Criterion for evaluating the work of art according to Martin Heidegger, Based on the Essay “The Origin of the Work of Art”, Case Study: A Painting by Sohrab Sepehri. Shenakht, 84 (1), 233-252. (In Persian) Hutchings, P. (2012). ‘The Origin of the Work of Art’: Heidegger. Sophia, 51, 465-478. Ishaghpour, Y. (2018). The Real, Heads and Tails. Shoorafarin Publishing. (In Persian) Lindberg, S. (2017). Liberation of Art and Technics: Artistic Responses to Heidegger’s Call for a Dialogue between Technics and Art. Journal of Aesthetics and Phenomenology, 4(2), 139-154. Nancy, J. L. (2001). Abbas Kiarostami: The Evidence of Film. Yves Gevaert. Nancy, J. L. (2005). The ground of the image (No. 51). Fordham University Press. Pattison, G. (2020). The later Heidegger, translated by M. M. Misami, Saless Publishing. (In Persian) Rocamora, I. (2020). Cinema and Heidegger: the call to being in Ozu, Antonioni, Tarr (Doctoral dissertation, University of Edinburgh). Saeed-Vafa, M., & Rosenbaum, J. (2018). Abbas Kiarostami: Expanded 2nd Edition. University of Illinois Press. Safarian, R. (2016). Kiarostami's cinema. Rowzaneh Publishing. (In Persian) Sinnerbrink, R. (2006). A Heideggerian Cinema? On Terrence Malick's The Thin Red Line. Film-Philosophy, 10 (3), 26-37. Young, J. (2002). Heidegger's Later Philosophy. Cambridge University Press. Young, J. (2016). Heidegger's Philosophy of Art, translated by A. Maziar, Gham-e No Publishing. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 377 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |