تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,537,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,241,835 |
ارزشیابی و تحلیل محتوایی آییننامههای پژوهشگر برتر برخی از دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، مرداد 1402، صفحه 55-83 اصل مقاله (1.97 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2023.57325.1032 | ||
نویسندگان | ||
محمود مرادی* 1؛ سارا بهرامی نیا2؛ ویدا صیفوری2 | ||
1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، ایران | ||
2دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و تحلیل محتوای آییننامههای پژوهشگر برتر برخی از دانشگاههای وزارت عتف انجام شده است. در این پژوهش روشهای امتیازدهی به پژوهشگران برتر مقایسه شد و نقاط قوت و ضعف آییننامهها شناسایی گردید. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش کتابخانهای و تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش را تعدادی از آییننامههای انتخاب پژوهشگر برتر دانشگاههای وزارت عتف کشور در سال تحصیلی 99-1400 تشکیل میدهند. برای گردآوری دادهها از طریق مطالعه و جمعآوری آییننامههای انتخاب پژوهشگر برتر تعدادی از دانشگاههای کشور استفاده شده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده؛ و همچنین از ارزیابی و تحلیل محتوایی برای تحلیل دادهها استفاده شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد آییننامههای انتخاب پژوهشگر برتر دانشگاههای موردبررسی، تا حدودی متفاوت و ازنظر امتیازدهی و توجه به جزئیات یکسان نیستند و از ساختار واحدی پیروی نمیکنند. بیشترین تفاوتها مربوط به بخش امتیازدهی به کتابهای چاپشده، سقف امتیازات، امتیازدهی مربوط به بخش امتیازدهی پایاننامههایی که توسط اعضاء هیئتعلمی راهنمایی و مشاوره شدهاند و همچنین امتیازات مربوط به طرحهای تحقیقاتی هستند. اصالت و ارزش: نتایج این پژوهش نشان داد که دانشگاههای موردبررسی وزارت عتف کشور از ملاک واحد و کاملی جهت انتخاب پژوهشگران برتر پیروی نمیکنند. درنتیجه، وجود و طراحی یک ساختار با قوانین یکسان برای گزینش پژوهشگر برتر دانشگاههای سراسر کشور با توجه به درجه دانشگاهها ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
آییننامه؛ پژوهشگر برتر؛ دانشگاه رازی؛ دانشگاه صنعتی کرمانشاه؛ دانشگاه ملایر؛ دانشگاه کردستان؛ دانشگاه ایلام؛ دانشگاه همدان؛ وزارت عتف | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
دانشگاه بوعلی همدان (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آییننامه].دانشگاه بوعلی همدان.
دانشگاه رازی کرمانشاه (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آییننامه]. دانشگاه رازی کرمانشاه.
دانشگاه صنعتی کرمانشاه (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آییننامه]. دانشگاه صنعتی کرمانشاه. https://www.kut.ac.ir/announcements/show/611-1400
دانشگاه کردستان (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آییننامه]. دانشگاه کردستان.
دانشگاه ملایر (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آییننامه]. دانشگاه ملایر.
دانشگاه ایلام (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آییننامه]. دانشگاه ایلام.
رضایی، مینا؛و نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1394). شناسایی و اعتبارسنجی شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی دانشگاههای ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی،213-217. Doi: 10.22059/JLIB.2015.56984
ریگی، عاطفه (1400). ارزیابی کیفیت دانشگاههای ایران از بعد اجتماعی - فرهنگی. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 18(1)، 193-220. https://doi.org/10.22067/social.2022.71522.1057
قراملکی، فرامرز (1386، بیست و یک خرداد). تصور ما از پژوهش، روزنامه رسالت، https://www.magiran.com/article/1421728
وثوق، فرشته؛ احمدی، غلامعلی؛ حسن مرادی، نرگس ؛و محمد داودی، امیرحسین. (1400). شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای بومی ارزیابی عملکرد پژوهش در دانشگاههای جامع (مطالعه موردی: دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران). مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی. 14(1)، 13-42. Doi: 10.52547/MPES.14.1.13
Chan, K. C., Chen, C. R., & Cheng, L. T. (2005). Ranking research productivity in accounting for Asia-Pacific universities. Review of Quantitative Finance and Accounting, 24, 47-64. DOI:10.1007/s11156-005-5326-5 Creswell, J. W. (2012). Educational research. pearson. Hagan, C. M., Konopaske, R., Bernardin, H. J., & Tyler, C. L. (2006). Predicting assessment center performance with 360-degree, top-down, and customer-based competency assessments. Human resource management, 45(3), 357-390. https://doi.org/10.1002/hrm.20117 Martin, B. R., & Irvine, J. (1983). Assessing basic research: some partial indicators of scientific progress in radio astronomy. Research policy, 12(2), 61-90. https://doi.org/10.1016/0048-7333(83)90005-7 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |