تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,720 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,824,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,664,534 |
ارزیابی ریزساختاری تأثیر آلاینده آلی نفت خام بر خواص ژئوتکنیکی و ژئوتکنیک زیست محیطی خاک مارن سازند میشان | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 1، دوره 54.1، شماره 114، خرداد 1403، صفحه 1-12 اصل مقاله (911.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ceej.2023.55305.2224 | ||
نویسندگان | ||
محمد امیری* ؛ بهزاد کلانتری؛ فاطمه باسره | ||
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس | ||
چکیده | ||
اکثر صنایع و پالایشگاه های جنوب ایران بر روی بستر مارنی قرار دارند. خاک های مارنی از لحاظ ژئوتکنیکی و ژئوتکنیک زیستمحیطی در حالت خشک و مرطوب رفتار کاملاً متفاوتی دارد. حساسیت زیاد خاک های مارنی در حضور رطوبت و آلاینده های آلی میتواند در پروژه های مهندسی مشکل آفرین شود. از اینرو هدف این مقاله، مطالعه رفتار ژئوتکنیکی و ژئوتکنیک زیست محیطی خاک مارن در معرض آلاینده آلی نفت خام است. بدین منظور به خاک مارن مقادیر 0، 2، 5، 10، 15، 20 و 30 درصد وزن خشک خاک نفت خام افزوده شد، سپس با انجام آزمایش های مختلف ژئوتکنیکی (مقاومت فشاری محصورنشده، وارفتگی، حدود اتربرگ، نفوذپذیری) و ریزساختاری (XRD و SEM) تأثیر آلاینده نفت خام بر خصوصیات ژئوتکنیکی و ژئوتکنیک زیستمحیطی خاک مارن بررسی شده است. از مهمترین نتایج مقاله حاضر، پایداری خاک مارن در برابر وارفتگی در حضور آلاینده آلی نفت خام است. افزایش میزان نفت خام در خاک منجر به تغییر دامنه خمیری و تغییر رفتار خاک از رس با خاصیت خمیری زیاد (CH) به سیلت با خاصیت خمیری زیاد (MH) شده است. پایش ریزساختاری خاک های مارنی تحت آزمایش پراش اشعه ایکس (XRD) نشان میدهد که افزایش غلظت آلاینده نفت خام باعث تغییر محسوسی در قله اصلی کانی های رسی نشده است. تصاویر (SEM) نیز بیانگر ایجاد ساختار فلوکوله با افزایش غلظت آلاینده است. از سوی دیگر حضور 30% آلاینده آلی نفت خام موجب شده، مقاومت فشاری خاک مارن با کاهش 88% از kPa880 به kPa104 شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آلاینده نفت خام؛ مارن؛ مشخصات ژئوتکنیکی؛ مقاومت فشاری؛ ریزساختار؛ خاصیت خمیری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |