تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,979 |
شناسایی و بررسی انگیزه های ورود به اتحادهای تامین کننده بینالمللی (مورد مطالعه: شرکتهای صادراتی بندر بوشهر) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، تیر 1402، صفحه 113-137 اصل مقاله (958.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.52355.1911 | ||
نویسندگان | ||
زهره خسروی لقب* 1؛ معصومه تابناک2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، موسسه آموزش عالی خرد، بوشهر، ایران | ||
2کارشناس ارشد، مدیریت استراتژیک، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی انگیزههای ورود به اتحادهای تامینکننده بینالمللی انجام گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر ماهیت، توصیفی پیمایشی و از نظر نوع دادهها کمی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شرکتهای صادراتی بندر بوشهر میباشد. تعداد این شرکتها 24 شرکت میباشد که با استفاده از روش سرشماری از مدیران ارشد کلیه شرکتها دادهها جمع آوری شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردیدند. از نرمافزار SPSS و Smart PLS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از این است که وضوح هدف، پاسخگویی و انعطافپذیری تامین کننده بینالمللی، سازگاری طرفین اتحاد و توانمندی سازمانی تامین کننده بینالمللی بر انگیزه ورود به اتحادهای تامین کننده بینالمللی تاثیر مثبت و معناداری دارد. متغیر اعتماد بر انگیزه ورود به اتحاد تامین کننده بینالمللی دارای تاثیر منفی بود و این فرضیه مورد تایید قرار نگرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
اتحادهای راهبردی؛ اتحادهای تامینکننده بینالمللی؛ شرکتهای صادراتی؛ بندر بوشهر | ||
مراجع | ||
حسینی، س. و یدالهی، ش. (1392). آمار پارامتریک و روش پژوهش. تهران: صفار.
دانایی فرد، ح.؛ حسینی، س. و میرزایی، ش. (1392). روش پژوهش مقدماتی. تهران: صفار.
سالاری، ا.؛ شهرکی، م. و عبدالله، ش. (1398). طراحی شبکه زنجیره تأمین چابک با الگوریتم جستجوی ممنوع. رشد و فناوری، 15(58)، 23-29.
غضنفری، م. و بنیهاشمی، س. (1395). استراتژی ارزیابی اثربخشی عملکرد زنجیره تأمین ناب/چابک در جهت توسعه صنعت سیمان کشور با مدل AHP-Fuzzy. نشریه مدیریت فردا، (45)، 1-10.
فرخ، م. و شیبانی شاد، م. (1396). تدوین استراتژی زنجیره تامین بر اساس مدل مایکل پورتر. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی، (ص. 1-19).
کریمی گوارشکی، م.؛ نظری رستمی، ع. و حسینی، س. (1398). مروری بر زنجیره تأمین صنایع پیچیده مرتبط با صنایع دفاعی در جهان. مدیریت زنجیره تامین، (21)، 57-72.
مومنی، م. و فعال قیومی، ع. (1391). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران: مولف.
هوشمندی ماهر، م. و امیری، م. (1391). مدلی برای تخصیص سفارش در حالت چند تامین کننده، چند محصوله، و چند دورهای در شرایط وجود تخفیف افزایشی. فصلنامۀ علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، 7، 122-146.
Anderson, E., & Weitz, B. (1992). The use of pledges to build and sustain commitment in distribution channels. Journal of marketing research, 29(1), 18-34.
Arslan, O., Archetti, C., Jabali, O., Laporte, G., & Speranza, M. G. (2020). Minimum cost network design in strategic alliances. Omega, 96. doi:https://doi.org/10.1016/j.omega.2019.06.005
Babu, M. M., Dey, B. L., Rahman, M., Roy, S. K., Syed Alwi, S. F., & Kamal, M. M. (2020). Value co-creation through social innovation: A study of sustainable strategic alliance in telecommunication and financial services sectors in Bangladesh. Industrial Marketing Management, 89, 13-27. doi:https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.06.003
Cadden, T., Cao, G., Yang, Y., McKittrick, A., McIvor, R., & Onofrei, G. (2020). The effect of buyers’ socialization efforts on the culture of their key strategic supplier and its impact on supplier operational performance. Production Planning & Control, 1-18.
Cha, K.-J., & Kim, Y. (2016). Critical success factors for mutual collaboration with suppliers in IT outsourcing industry: a case study of a top IT outsourcing company in Korea. Enterprise Information Systems, 12(1), 76-95.
Chopra, S., & Meindl, P. (2007). Supply Chain Management. Strategy, Planning & Operation. Das Summa Summarum des Management , 265-275.
Dyer, J. (1996). Specialized supplier networks as a source of competitive advantage. Evidence from the auto industry, 17(4), 271-291.
Gallear, D., Ghobadian, A., Kumard , V., & Hitte , M. (2021). Relationship between routines of supplier selection and evaluation, risk perception and propensity to form buyer–supplier partnerships. Production Planning & Control, 1-17.
Ganesan, S. (1994). Determinants of long-term orientation in buyer-seller relationships . Journal of marketing, 58(2), 1-19.
Grimm, C., Knemeyer, M., Polyviou , M., & Ren , X. (2016). Supply chain management research in management journals: A review of recent literature (2004-2013). International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 45(5), 404-458.
Jääskeläinen, A. (2020). The relational outcomes of performance management in buyer-supplier relationships. International Journal of Production Economics. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.107933
Khoshfetrat, S., Rahiminezhad Galankashi, M., & Almasi, M. (2020). Sustainable supplier selection and order allocation: a fuzzy approach. Engineering Optimization, 52(9), 1494-1507.
Ko, W. L., Kim, S. Y., Lee, J.-H., & Song, T. H. (2020). The effects of strategic alliance emphasis and marketing efficiency on firm value under different technological environments. Journal of Business Research, 120, 453-461.
Lamming, R., & Hampson, J. (1996). The environment as a supply chain management issue. British journal of Management, 7(1).
Lyons, T., & Krachenberg, A. (1990). Mixed motive marriages: what's next for buyer-supplier relations. MIT Sloan Management Review , 31(3), 29-36.
Mazloomi Khamseh, H., Jolly, D., & Morel, L. (2017). The effect of learning approaches on the utilization of external knowledge in strategic alliances. Industrial Marketing Management, 63, 92-104. doi:https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.12.004
Nielsen, B. B. (2007). Determining international strategic alliance performance: A multidimensional approach. International Business Review, 16, 337–361.
Peng, X., Jia, Y., Chan, K. C., & Wang, X. (2021). Let us work together: The impact of customer strategic alliances on IPO underpricing and post-IPO performance. Journal of Corporate Finance, 67. doi:https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2021.101899
Resaee, S., & Behnamnia, J. (2021). Strategic supplier selection based on modified sandcone theory and alignment principle. Sustainable Production and Consumption, 26, 256-274.
Stadtler, H., Kilger, C., & Meyr, H. (2015). Supply Chain Management and Advanced Planning: concepts, models, software, and case studies. Springer.
Subramanian, A. M., Bo, W., & Kah-Hin, C. (2018). The role of knowledge base homogeneity in learning from strategic alliances. Research Policy, 47(1), 158-168. doi:https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.10.005
Tavana, M., Hannan , A., Amoozad Mahdiraji, H., & Abbasi Kamardi, A.-A. (2020). Optimal strategic alliance in multi-echelon supply chains with open innovation. Managerial and Decision Economics, 41(7), 1365-1384.
Tjemekes, B., Vos, p., & Burgers, k. (2016). Stratejic Alliances Management. Routladge.
Wang, C.-N., Nguyen, X.-T., Le, T.-D., & Hsueh, M.-H. (2018). A partner selection approach for strategic alliance in the global aerospace and defense industry. Journal of Air Transport Managemen, 69, 190-204. doi:https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2018.03.003
Whipple, J., & Frankel, R. (2000). Strategic Alliance Success Factors. The Journal of Supply Chain Management, 20-28.
Yong, D. (2008). An Initial Assumption on Construction of Preparation Center in Regional Medical Institutions via Strategic Alliances. Chinese Pharmaceutical Affairs(7).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 168 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194 |