تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,826 |
نقش ابعاد منش شخصیت در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 24، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 223-228 اصل مقاله (529.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16548 | ||
نویسنده | ||
تراب نجاری* | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ابعاد منش شخصیت در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشجویان صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و دانشگاه تبریز در سال 98-1397 بود که با روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 120 نفر انتخاب و به پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی و سرشت و منش کلونینجر (TCI-125) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد منش شخصیت بطور ترکیبی قادرند تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان را بطور معنیدار تبیین کنند و مبتنی بر ضرایب بتا، هر یک از ابعاد همکاری، خودراهبری و خودفراروی، در پیشبینی تعللورزی تحصیلی، نقش منفی و معنیدار دارند. مبتنی بر یافتهها میتوان استنباط نمود که برخورداری از ویژگی خودراهبری، یعنی توانایی شخص برای انتخاب اهداف و مسئولیتپذیری و نیز ویژگی همکاری یعنی پنداشت خود بعنوان بخشی از جهان انسانی و جامعه و با وجدان بودن، موجب بازداشت فرد از فروگذاری در انجام وظایف شده و از طرفی، ویژگی خودفراروی در فرد بموجب ایمان مذهبی و متانت وی را از طفره رفتن در انجام مسئولیتهایش بازداشته و به اهدافش جهت میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلل ورزی تحصیلی؛ همکاری؛ خودراهبری؛ خودفراروی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |