تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,944 |
شناسایی و اولویت بندی مولفهها و شاخصهای موثر بر اینشورتک برای کسب و کارهای نوپا در صنعت بیمه | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، مهر 1402، صفحه 87-107 اصل مقاله (656.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.49744.1837 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حقیقی کفاش* 1؛ امیر بهرامی2؛ بابک حاجی کریمی3 | ||
1معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناس پژوهشی پژوهشکده بیمه | ||
3مدیر گروه بازرگانی.دانشگاه آزاداسلامی ابهر، دانشکده مدیریت | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی شناسایی و اولویتبندی مولفهها و شاخصهای موثر بر اینشورتک برای کسب و کارهای نوپا در صنعت بیمه میباشد. روشتحقیق این پژوهش، از نوع تحلیل آمیخته میباشد. در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری به شناسایی مولفهها و شاخصها پرداخته شده و در ادامه با کدگزاری گزینشی روابط میان مفهوم، ابعاد و مؤلفههای مشخص شده است. در مرحله کمی با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به شیوه تحلیل و مسیر و تحلیل عاملی تاییدی به توصیف مولفههای شناسایی شده پرداخته شده است. جهت بررسی پایایی متغیرهای تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و همچنین جهت تأیید روا بودن مدلهای اندازهگیری از روایی همگرا استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش حکایت از آن دارد که مولفههای شناسایی شده شامل؛ شناسایی فرصتهای موجود، بازارشناسی، فضای رقابتی،تبادل اطلاعات، تنوع و نوآوری، دانش مشتری، مدیریت ریسک، استراتژی قیمتگذاری، مشارکت در سرمایهگذاری، تبلیغات، منابع فناوری سازمانی و فناوری اطلاعات بوده و در کنار مشخصشدن مولفههای مرتبط و موثر، نحوه ارتباط آنها نیز مشخص و همچنین 79 شاخص شناسایی و مورد تایید خبرگان قرار گرفته است. بر اساس نتایج پژوهش مولفههای شناسایی فرصتها و مشارکت در سرمایهگذاری و تبلیغات بر تنوع و نوآوری و مدیریت ریسک و استراتژیهای قیمتگذاری و دانشمشتری تاثیر خواهد داشت و از این طریق بر تبادل اطلاعات و بازارشناسی و فضای رقابتی تاثیرگذار میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اینشورتک؛ کسب و کارهای نوپا؛ بیمه | ||
مراجع | ||
استروالدر ا، پینیور و. (1398)، بوم طراحی مدل کسب و کار. ترجمه غلامرضا توکلی، بابک وطندوست. حسامالدین ساروقی، بهامین توفیقی. تهران: انتشارات آریا.
بخشایش، آزاده. (1397)، توسعه صنعت بیمه به کمک هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، همایش 25 ملی بیمه و توسعه، تهران، پژوهشکده بیمه.
پناهی اسفرجانی, مهدی. (۱۳۹۷)، نقش فناوریهای بیمهای در صنعت بیمه ایران، همایش 25 ملی بیمه و توسعه، تهران، پژوهشکده بیمه.
ضرابیه، احمدرضا؛ایمان ارسطو و علیرضا جاهدی، (۱۳۹۷)، استارتاپهای بیمهای و تحول آفرینی در صنعت بیمه، بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه، تهران، پژوهشکده بیمه.
منصوری، فاطمه. (1397)، فرصتها در انتظارند: اینشورتک چه تأثیری بر بیمه دارد؟ مجله الکترونیکی جهان بیمه و دانش مدیریت، سال 4، شماره 44 و 45.
معتمدی، مازیار. روحی، احسان (1398): ترجمه کتاب اینشورتک "هندبوک فناوری بیمه برای سرمایهگذاران کارآفرینان و ایدهپردازان فینتک"، ناشر راه پرداخت.
حقیقیکفاش. مهدی، مظلومی.نادر، اخوی راد. سیدهایما (1391)؛ تاثیر اعتماد آنلاین بر استفاده ی بیمهگذاران از حدمات الکترونیکی شرکتهای بیمه. پژوهشنامه بیمه. شماره 4.
خاکی، زهرا؛ بابکی راد، اعظم و خیاط مقدم، سعید، (۱۳۹۸)، ارزیابی تاثیرات استفاده از هوش مصنوعی بر نوآوری صنعت بیمه، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع با تاکید بر پارادایمهای منطقهای و جهانی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
سایت بیمه مرکزی ج.ا.ا. https://www.centinsur.ir
Brooks, G., Heffner, A., & Henderson, D. (2016). A SWOT analysis of competitive knowledge from social media for a small start-up business. The Review of Business Information Systems (Online), 18(1), 23.
Carrie Kelley, FSA, MAAA Director, Kiki Wang, ACAS Senior Consultant. (2021). InsurTech: A Guide for the Actuarial Community. pp. 5.
Cortis, D., Debattista, J., Debono, J., & Farrell, M. (2019). InsurTech. In Disrupting Finance .Palgrave Pivot, Cham. pp. 71-84.
Greineder, M., Riasanow, T., Böhm, M., & Krcmar, H. (2019). The Generic InsurTech Ecosystem and its Strategic Implications for the Digital Transformation of Insurance Industry. In 40th GI EMISA.
Hagan, T. (2018). The Corporate Collaboration Opportunity in InsurTech. The InsurTech Book: The Insurance Technology Handbook for Investors, Entrepreneurs and FinTech Visionaries, pp. 117-119.
Lin Christopher C.H. CHEN. (2020). Singapore ManagementUniversity, chchen@smu.edu.sg. The promises and perils of InsurTech. pp. 13-34.
Nunes, B. (2018). Behavioural Design and Price Optimization in InsurTech. The InsurTech Book: The Insurance Technology Handbook for Investors, Entrepreneurs and FinTech Visionaries, 165-167.
Stoeckli, E., Dremel, C., & Uebernickel, F. (2018). Exploring characteristics and transformational capabilities of InsurTech innovations to understand insurance value creation in a digital world. Electronic Markets, 28(3), 287-288.
Steave Blanlc (2021(. The Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company (DIATEINO) Paperback. pp. 608.
Teigland, R., Siri, S., Larsson, A., Puertas, A. M., & Bogusz, C. I. (2018). Introduction: FinTech and shifting financial system institutions. In The Rise and Development of FinTech (Open Access) (pp. 1-18). Routledge.
Vanderlinden,S. Millie. S. Anderson.N. Chishti.S. (2019)."The InsurTech Book."The insurance Technology Hand book for Investors, Entrepreneurs and Fintech Visionaries. pp. 141-145.
.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |