تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,466 |
اثربخشی الگوی تعلیمی بر کمکطلبی تحصیلی و بهبود روابط معلم -دانشآموز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 28، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 261-269 اصل مقاله (625.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16529 | ||
نویسندگان | ||
عارفه نیسی1؛ علی تقوائی نیا* 2؛ محمدرضا فیروزی1 | ||
1گروه روانشناسی دانشگاه یاسوج | ||
2''گروه روانشناسی دانشگاه یاسوج | ||
چکیده | ||
تعاملات معلم-دانشآموز در مدرسه یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری دانش-آموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش الگوی تعلیمی بر کمکطلبی تحصیلی و بهبود روابط معلم-دانش-آموز انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی و بر اساس طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهآماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان هویزه در سال تحصیلی 1400-1399بود. تعداد 40 نفر از میان این دانش-آموزان به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه ( هر گروه 20 نفر) قرارداده شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 80 دقیقهای برنامه آموزشی الگوی تعلیمی قرار گرفت؛ درحالیکه گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. فرایند جمعآوری دادهها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون با مقیاس کمکطلبی ریان و پنتریچ (1997) و پرسشنامه ارتباط معلم- دانشآموز مورری و زوواک (2011) در دو گروه انجام گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-25 و تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که پس از کنترل اثر پیشآزمون، تاثیر برنامه الگوی تعلیمی در گروه آزمایش بر هر کدام از متغیرهای مورد بررسی معنادار بود. بر اساس این نتایج، برنامه آموزشی الگوی تعلیمی از یک طرف کمکطلبی تحصیلی، اعتماد و ارتباط بین معلم-دانشآموز را افزایش داده و از طرف دیگر، باعث کاهش اجتناب از کمکطلبی و بیگانگی میان معلم و دانش آموز گروه آزمایش شده است( 01/0>p. در نتیجه میتوان گفت آموزش الگوی تعلیمی می تواند موجب افزایش کمکطلبی تحصیلی در دانش آموزان و بهبود روابط میان معلم و دانش آموزان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
"الگوی تعلیمی"؛ "کمکطلبی تحصیلی"؛ "روابط معلم - دانشآموز" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |