تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,269 |
تعداد مقالات | 15,640 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,701,924 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,581,820 |
اثربخشی طرح واره درمانی بر نشخوار فکری و اهمال کاری دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 12، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 107-114 اصل مقاله (663.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16527 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سخایی اردکانی1؛ فریبرز نیکدل* 2؛ علی تقوائی نیا2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
چکیده | ||
اهمال کاری رفتاری فراگیر و بالقوه ناسازگار برای بسیاری از دانشجویان است که اغلب با احساس پریشانی و ناراحتی روانشناختی همراه بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر نشخوارفکری و اهمالکاری دانشجویان دانشگاه یاسوج بود. طرح این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه یاسوج بود. بدین صورت که از بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه یاسوج، دانشجویانی که به شرکت در طرح تمایل داشتند ثبتنام صورت گرفت و سپس از بین 72 نفر داوطلب، تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه،گمارده شدند. پرسشنامههای نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (1991) و مقیاس اهمال کاری لی(1986) را تکمیل کردند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش طرحواره درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. مجدداً دو گروه با پسآزمون ارزیابی شدند. یک ماه بعد از پس آزمون از هر دو گروه آزمون پیگیری گرفته شد. نتایج تحلیل آنکوا نشان داد نمرات پس آزمون نشخوار فکری و اهمالکاری در دو گروه تفاوت معنادار دارد؛ بدین معنی که نشخوار فکری و اهمالکاری گروه آزمایش بعد از آموزش حوزههای طرحواره کاهش یافته است. همچنین نتایج آزمون پیگیری نشان داد تفاوت نمرات دو گروه در متغیرها معنادار است. بنابر نتایج بهدست آمده از مطالعه حاضر، میتوان نتیجه گرفت که آموزش طرحواره درمانی بر کاهش نشخوارفکری و اهمالکاری دانشجویان موثر و این اثر پایدار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طرح واره درمانی؛ طرح واره های ناسازگار اولیه؛ نشخوار فکری؛ اهمال کاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 638 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 361 |