تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,748 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن بر میزان آگاهی واجشناختی و نگرش به خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 1-9 اصل مقاله (570.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16524 | ||
نویسندگان | ||
حمیده اداوی1؛ عزتاله قدمپور* 2؛ محمد عباسی3 | ||
1دانشگاه لرستان | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان | ||
3گروه روان‎شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن بر آگاهی واجشناختی و نگرش به خواندن در دانشآّموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان (دختر و پسر) پایههای چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای آگاهی واجشناختی دستجردی و سلیمانی (PAT) (1389) و نگرش به خواندن مککنا و کییر (ATQ)(1990) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن باعث افزایش آگاهی واجشناختی و بهبود نگرش به خواندن در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن شد (001/0>P). بنابراین میتوان گفت از آنجایی که خواندن یکی از مهارتهای اصلی است، شناسایی دانشآموزان پایههای پایینتر دوره ابتدایی که دارای مشکلات خواندن هستند، برای حل مشکل آنها بسیار ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش خواندن؛ آگاهی واجشناختی؛ نگرش به خواندن؛ مشکلات خواندن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |