تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,797 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس مدرسه شاد | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 21، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 195-202 اصل مقاله (726.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16523 | ||
نویسندگان | ||
رامین غریب زاده1؛ عادل زاهدبابلان* 2؛ مهدی معینی کیا3؛ تقی اکبری4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل- ایران. | ||
2استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل- ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل- ایران. | ||
4استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل- ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی مقیاس مدرسه شاد در دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی ناحیه یک شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 (به تعداد 30687) دانشآموز بود که تعداد 380 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت محاسبه روایی همگرا از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) و روایی واگرا از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) استفاده شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی به کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی و تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزارهای اس. پی. اس. اس. نسخه 25 و لیزرل نسخه 8/8 انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی همانند فرم اصلی، 2 عامل شادی در مدرسه و نارضایتی در مدرسه را مورد تائید قرار داد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 81/0 و برای خرده مقیاسهای شادی در مدرسه و نارضایتی در مدرسه به ترتیب برابر 86/0 و 80/0 به دست آمد. علاوه بر این، ضریب بازآزمایی با فاصله چهار هفته برای کل پرسشنامه 74/0 و برای خرده مقیاسهای شادی در مدرسه و نارضایتی در مدرسه به ترتیب 70/0 و 74/0 به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی نشاندهنده روایی همگرا و تشخیصی مطلوب پرسشنامه بود (001/0P<). با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که پرسشنامه مدرسه شاد ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازهگیری مدرسه شاد در دانشآموزان ابتدایی است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه شاد؛ نارضایتی در مدرسه؛ روایی؛ پایایی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |