تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,096 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,720 |
بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین عزت نفس و شفقت به خود با اضطراب در نوجوانان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 11-22 اصل مقاله (766.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16521 | ||
نویسندگان | ||
فریبا پاینده1؛ پروانه محمدخانی* 2؛ محمود برجعلی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی نشخوار فکری مشترک در رابطه بین عزت نفس و شفقت به خود با اضطراب در نوجوانان بود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری در این پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2016) و با روش نمونهگیری در دسترس(شیوه آنلاین) 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل سیاهه اضطراب بِک و همکاران(1988)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1989)، مقیاس شفقت خود نِف(2003) و پرسشنامه نشخوار فکری مشترک داویسون و همکاران(2014) بود. آنالیز آماری دادهها با استفاده از نرم افزار AMOS انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که عزت نفس و شفقت به خود هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق نقش میانجی میانجی نشخوار فکری مشترک توانایی پیشبینی اضطراب نوجوانان را دارند. مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود 072/0=RMSEA و 05/0>P-value) و 56 درصد اضطراب به وسیله عزت نفس و شفقت خود با نقش میانجی نشخوار فکری مشترک تبیین میشود. بنابراین اضطراب نوجوانان متاثر از عزت نفس، شفقت به خود و نشخوار فکری مشترک است. از این یافته میتوان برای طراحی مداخله و رویکرد جامع کاهش علائم اضطرابی در جامعه نوجوانان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ شفقت خود؛ عزت نفس؛ نشخوار فکری مشترک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 549 |