
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,365 |
تعداد مقالات | 16,809 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,148,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,860,667 |
بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین عزت نفس و شفقت به خود با اضطراب در نوجوانان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 11-22 اصل مقاله (766.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16521 | ||
نویسندگان | ||
فریبا پاینده1؛ پروانه محمدخانی* 2؛ محمود برجعلی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی نشخوار فکری مشترک در رابطه بین عزت نفس و شفقت به خود با اضطراب در نوجوانان بود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری در این پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2016) و با روش نمونهگیری در دسترس(شیوه آنلاین) 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل سیاهه اضطراب بِک و همکاران(1988)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1989)، مقیاس شفقت خود نِف(2003) و پرسشنامه نشخوار فکری مشترک داویسون و همکاران(2014) بود. آنالیز آماری دادهها با استفاده از نرم افزار AMOS انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که عزت نفس و شفقت به خود هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق نقش میانجی میانجی نشخوار فکری مشترک توانایی پیشبینی اضطراب نوجوانان را دارند. مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود 0/072=RMSEA و 0/05>P-value) و 56 درصد اضطراب به وسیله عزت نفس و شفقت خود با نقش میانجی نشخوار فکری مشترک تبیین میشود. بنابراین اضطراب نوجوانان متاثر از عزت نفس، شفقت به خود و نشخوار فکری مشترک است. از این یافته میتوان برای طراحی مداخله و رویکرد جامع کاهش علائم اضطرابی در جامعه نوجوانان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ شفقت خود؛ عزت نفس؛ نشخوار فکری مشترک | ||
مراجع | ||
احمدیان، روح الله؛ کرامتی، معصومه؛ و نسیمی، سید عقیل. (1400). بررسی رابطه سیستم فعالساز رفتاری و برونگرایی با عزت نفس در دانشجویان خراسان شمالی در سال ۱۳۹۵: یک گزارشکوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 20(7)، 844-835.
اشتاد، الهام؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ حمیدپور، حسن؛ و پورنقاش تهرانی، سیدسعید. (1401). بررسی اثربخشی رفتار درمانی شناختی متمرکز بر اندیشناکی در کاهش اندیشناکی (نشخوار فکری)، نشانه های افسردگی و بهبود راهبردهای حل مساله. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 17(67)، 34-25.
برخورداری، مهتاب؛ حجتخواه، محسن؛ و صیدی محمد، سجاد. (1401). بررسی نقش تعدیل کننده خود شفقت ورزی و مثبت اندیشی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و شادکامی نوجوانان. نشریه رویش روانشناسی، 11(3)، 124-115.
تنهای رشوانلو، فرهاد؛ ترکمنی، مرضیه؛ میرشاهی، سارا؛ حاجی بکلو، نفیسه؛ و کارشکی، حسین. (1400). اعتباریابی و پایایی سنجی نسخه فارسی پرسشنامه نشخوار فکری مشترک. مجله علمی و پژوهشی روانشناسی بالینی، 13(1)، 87-79.
خیرخواه، معصومه؛ مکاری، هدی؛ نیسانی سامانی، لیلا؛ و حسینی آغا، فاطمه. (1392). ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان. نشریه پرستاری ایران، 26(83)، 29-19.
گلستانی بخت، طاهره؛ بابایی، انسیه؛ کریمی، معراج؛ و احمدی، عباس. (1401). رابطه شفقت بهخود و خوشبینی در دانشآموزان: نقش واسطهای سازگاری اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 12(45)، 84-65.
وقار حسن پور، میترا؛ جلالی، یوسف؛ طیبلی، معصومه. (1399). مدل یابی روابط میان پنج عامل بزرگ شخصیت و تابآوری، با در نظر گرفتن عزت نفس به عنوان متغیر میانجی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 7(4)، 92-78.
ویسی، سعید؛ ایمانی، صدف؛ بواسحاقی، منیژه؛ افخمی، نوشین؛ معارفوند، اکرم؛ و کاشف، فهیمه؛ ابراهیمی بجدنی، فریده. (1401 الف). تمایز دانشجویان به دو گروه دارای اضطراب دفاع از پایان نامه تحصیلی پایین و بالا بر اساس استقامت تحصیلی و عزت نفس: تحلیل تشخیصی همزمان. مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 7(55)، 144-134.
ویسی، سعید؛ ایمانی، صدف؛ سلوک، سمانه؛ معارفوند، اکرم؛ دهقان نیری، مرضیه؛ و ترابیان، سارا. (1401 ب). ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس کوتاه تقلب تحصیلی آنلاین: تحلیل عاملی اکتشافی. مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 7(55)، 133-122.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed.). Washington, DC. American Psychiatric Press Arslan, Ü., & Asıcı, E. (2021). The mediating role of solution focused thinking in relation between mindfulness and psychological well-being in university students. Current Psychology, 1(2), 1-10. Bastin, M., Luyckx, K., Raes, F., & Bijttebier, P. (2021). Co-rumination and depressive symptoms in adolescence: prospective associations and the mediating role of brooding rumination. Journal of youth and adolescence, 50(5), 1003-1016. Beck, A. T. (2019). A 60-year evolution of cognitive theory and therapy. Perspectives on Psychological Science, 14(1), 16-20. Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometrie properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(6), 893-897. Benli, Ö. S., & Bulut, S. (2022). Self-esteem and depression in adolescents. Journal of Child Psychology, 1(2), 1-10. Bernard, R., Hofslundsengen, H., & Frazier Norbury, C. (2022). Anxiety and Depression Symptoms in Children and Adolescents Who Stutter: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 65(2), 624-644. Brumariu, L. E., Waslin, S. M., Gastelle, M., Kochendorfer, L. B., & Kerns, K. A. (2022). Anxiety, academic achievement, and academic self-concept: Meta-analytic syntheses of their relations across developmental periods. Development and Psychopathology, 1(2), 1-17. Cherenack, E. M., & Sikkema, K. J. (2022). Puberty-and Menstruation-Related Stressors Are Associated with Depression, Anxiety, and Reproductive Tract Infection Symptoms Among Adolescent Girls in Tanzania. International journal of behavioral medicine, 29(2), 160-174. Clayborne, Z. M., Varin, M., & Colman, I. (2019). Systematic review and meta-analysis: adolescent depression and long-term psychosocial outcomes. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 58(1), 72-79. Colburn, M. D., Harris, E., Lehmann, C., Widdice, L. E., & Klein, M. D. (2020). Adolescent depression curriculum impact on pediatric residents' knowledge and confidence to diagnose and manage depression. Journal of Adolescent Health, 66 (2), 240-246. Collin, P., Karatzias, T., Power, K., Howard, R., Grierson, D., & Yellowlees, A. (2016). Multi-dimensional self-esteem and magnitude of change in the treatment of anorexia nervosa. Psychiatry research, 237(2), 175-181. Davidson, C. L., Grant, D. M., Byrd-Craven, J., Mills, A. C., Judah, M. R., & Lechner, W. V. (2014). Psychometric properties of the co-rumination questionnaire. Personality and Individual Differences, 70(2), 171-175. Essau, C. A., Olaya, B., & Ollendick, T. H. (2013). Classification of anxiety disorders in children and adolescents. The Wiley-Blackwell handbook of the treatment of childhood and adolescent anxiety, 1(2), 1-21. Flett, G. L., Burdo, R., & Nepon, T. (2020). Mattering, Insecure Attachment, Rumination, and Self-Criticism in Distress Among University Students. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-14. Gao, Q., Fu, E., Xiang, Y., Jia, G., & Wu, S. (2021). Self-esteem and addictive smartphone use: The mediator role of anxiety and the moderator role of self-control. Children and Youth Services Review, 124(2), 1-10. Hughes, M., Brown, S. L., Campbell, S., Dandy, S., & Cherry, M. G. (2021). Self-compassion and anxiety and depression in chronic physical illness populations: A systematic review. Mindfulness, 12(7), 1597-1610. Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.), New York: The Guilford Press. Kodish, I., Rockhill, C., & Varley, C. (2022). Pharmacotherapy for anxiety disorders in children and adolescents. Dialogues in clinical neuroscience, 1(2), 1-10. Lai, W., Wang, W., Li, X., Wang, H., Lu, C., & Guo, L. (2022). Longitudinal associations between problematic Internet use, self-esteem, and depressive symptoms among Chinese adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry, 1(2), 1-11. Lemos, M. F., Lemos-Neto, S. V., Barrucand, L., Verçosa, N., & Tibirica, E. (2019). Preoperative education reduces preoperative anxiety in cancer patients undergoing surgery: Usefulness of the self-reported Beck anxiety inventory. Brazilian Journal of Anesthesiology (English Edition), 69(1), 1-6. Li, J., Han, X., Wang, W., Sun, G., & Cheng, Z. (2018). How social support influences university students' academic achievement and emotional exhaustion: The mediating role of self-esteem. Learning and Individual Differences, 61(1), 120-126. Martínez-Ramón, J. P., Morales-Rodríguez, F. M., Ruiz-Esteban, C., & Méndez, I. (2022). Self-Esteem at University: Proposal of an Artificial Neural Network Based on Resilience, Stress, and Sociodemographic Variables. Frontiers in Psychology, 13(2), 1-10. Mereish, E. H., Parra, L. A., Watson, R. J., & Fish, J. N. (2022). Subtle and intersectional minority stress and depressive symptoms among sexual and gender minority adolescents of color: Mediating role of self-esteem and sense of mastery. Prevention Science, 23(1), 142-153. Moussa, M. M., Elphinstone, B., Thomas, J., Hermena, E. W., Barbato, M., Whitehead, R., & Bates, G. (2022). Nonattachment as a Mediator of the Mindfulness-Well-being Relationship: Comparing Emirati and Australian Students. Mindfulness, 13(2), 526-538. Murray, C. V., Jacobs, J. I. L., Rock, A. J., & Clark, G. I. (2021). Attachment style, thought suppression, self-compassion and depression: Testing a serial mediation model. PloS one, 16(1), 1-10. Navarro-Gil, M., Lopez-del-Hoyo, Y., Modrego-Alarcón, M., Montero-Marin, J., Van Gordon, W., Shonin, E., & Garcia-Campayo, J. (2020). Effects of attachment-based compassion therapy (ABCT) on self-compassion and attachment style in healthy people. Mindfulness, 11(1), 51-62. Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2(2), 85-101. Neff, K. D. (2022). Self-Compassion: Theory, method, research, and intervention. Annual Review of Psychology, 74. Neff, K. D., Bluth, K., Tóth-Király, I., Davidson, O., Knox, M. C., Williamson, Z., & Costigan, A. (2021). Development and validation of the self-compassion scale for youth. Journal of personality assessment, 103(1), 92-105. Neff, K. D., Long, P., Knox, M., Davidson, O., Kuchar, A., Costigan, A., & Breines, J. (2018). The forest and the trees: Examining the association of self-compassion and its positive and negative components with psychological functioning. Self and Identity. Nolen-Hoeksema, S., & Jackson, B. (2001). Mediators of the gender difference in rumination. Psychology of women quarterly, 25(1), 37-47. Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Journal of personality and social psychology, 61(1), 115. Nolen-Hoeksema, S., Wisco, B. E., & Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking rumination. Perspectives on psychological science, 3(5), 400-424. Østergaard, T., Lundgren, T., Zettle, R. D., Landrø, N. I., & Haaland, V. Ø. (2020). Norwegian Acceptance and Action Questionnaire (NAAQ): A psychometric evaluation. Journal of Contextual Behavioral Science, 15(2), 103-109. Ozkan Kurtgoz, P., Sackan, F., Kızılarslanoglu, M. C., Bilgin, O., & Guney, I. (2022). Effect of anxiety on COVID‐19 infection in hemodialysis patients. Therapeutic Apheresis and Dialysis, 26(4), 775-780. Pang, Z., Tu, D., & Cai, Y. (2019). Psychometric Properties of the SAS, BAI and S-AI Anxiety Scales in Chinese University Students. Frontiers in psychology, 10(2), 93-112. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior research methods, instruments, & computers, 36(4), 717-731. Radez, J., Reardon, T., Creswell, C., Orchard, F., & Waite, P. (2022). Adolescents’ perceived barriers and facilitators to seeking and accessing professional help for anxiety and depressive disorders: a qualitative interview study. European child & adolescent psychiatry, 31(6), 891-907. Rose, A. J. (2002). Co–rumination in the friendships of girls and boys. Child development, 73(6), 1830-1843. Rose, A. J., Smith, R. L., Schwartz-Mette, R. A., & Glick, G. C. (2022). Friends’ discussions of interpersonal and noninterpersonal problems during early and middle adolescence: Associations with co-rumination. Developmental Psychology, 1(2), 1-10. Rosenberg, M. (1989). Determinants of self-esteem-a citation classic commentary on society and the adolescent self-image by Rosenberg, M. Current Contents/Social & Behavioral Sciences, 1(11), 16-16. Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8 (2), 23-74. Smit, B., & Stavrulaki, E. (2021). The Efficacy of a Mindfulness-Based Intervention for College Students under Extremely Stressful Conditions. Mindfulness, 12(12), 3086-3100. Smith, K. A., Iverach, L., O’Brian, S., Kefalianos, E., & Reilly, S. (2014). Anxiety of children and adolescents who stutter: A review. Journal of fluency disorders, 40(2), 22-34. Stapp, E. K., Paksarian, D., He, J. P., Glaus, J., Conway, K. P., & Merikangas, K. R. (2022). Mood and anxiety profiles differentially associate with physical conditions in US adolescents. Journal of Affective Disorders, 299(2), 22-30. Steinsbekk, S., Ranum, B., & Wichstrøm, L. (2022). Prevalence and course of anxiety disorders and symptoms from preschool to adolescence: a 6‐wave community study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 63(5), 527-534. Strickland, M. G., & Anastasio, P. (2021). Co-Rumination May Mitigate Depressive and Anxious Symptoms for Those High in Social Interaction Anxiety. Journal of Social and Clinical Psychology, 40(5), 381-403. Tran, M. A. Q., Vo-Thanh, T., Soliman, M., Khoury, B., & Chau, N. N. T. (2022). Self-compassion, mindfulness, stress, and self-esteem among Vietnamese university students: Psychological well-being and positive emotion as mediators. Mindfulness, 13(10), 2574-2586. Trevethan, M., Jain, A. T., Shatiyaseelan, A., Luebbe, A. M., & Raval, V. V. (2022). A longitudinal examination of the relation between academic stress and anxiety symptoms among adolescents in India: The role of physiological hyperarousal and social acceptance. International Journal of Psychology, 57(3), 401-410. Yakın, D., Gençöz, T., Steenbergen, L., & Arntz, A. (2019). An integrative perspective on the interplay between early maladaptive schemas and mental health: The role of self‐compassion and emotion regulation. Journal of clinical psychology, 75(6), 1098-1113. Zayed, K. N., Ahmed, M. D., Van Niekerk, R. L., & Ho, W. K. Y. (2018). The mediating role of exercise behaviour on satisfaction with life, mental well-being and BMI among university employees. Cogent Psychology, 5(1), 1-10. Zimet, G.D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 894 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 671 |