تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,817 |
اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر دانش هیجانی و همدلی کودکان دارای خودکنترلی پایین | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 22، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 203-212 اصل مقاله (642.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16520 | ||
نویسندگان | ||
نیکو فرحزادی1؛ شهره قربان شیرودی* 2؛ جواد خلعتبری3؛ محمدرضا زربخش2 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر دانش هیجانی و همدلی کودکان دارای خودکنترلی پایین انجام گرفت. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دوره ابتدایی دارای خودکنترلی پایین شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش تعداد 26 کودک دارای خودکنترلی پایین با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش کارکردهای اجرایی را طی دو ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودکنترلی کودکان (CSQ) (کندال و ویلکاکس، 1979)، پرسشنامه دانش هیجانی (EKQ) (ریفی و همکاران، 2007) و مقیاس همدلی (ES) (جولیف و فارینگتون، 2006) بود. دادهها به شیوه تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی بر دانش هیجانی و همدلی کودکان دارای خودکنترلی پایین تأثیر معنادار دارد (001/0>p). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش کارکردهای اجرایی با بهرهگیری از فنونی همانند افزایش توجه، تمرکز و دقت، سازماندهی فعالیتها بازداری پاسخ و کنترل تکانشگری میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت افزایش دانش هیجانی و همدلی کودکان دارای خودکنترلی پایین مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارکردهای اجرایی؛ دانش هیجانی؛ همدلی؛ خودکنترلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |