تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,096 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,718 |
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و بازداریهیجانی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 23-29 اصل مقاله (371.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16511 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد تقی پور* 1؛ سیده فاطمه شریفی2؛ رقیه برزگران3؛ سیده نسیم سیدی4؛ لیلی عبادی واحد5 | ||
1گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل،ایران.(نویسنده مسئول) | ||
3گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
4گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، واحد اردبیل، اردبیل، ایران گروه روانشناسی | ||
5گروه روانشاسی، دانشکده علوم انسنانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و بازداریهیجانی دانش-آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر مراجعه کننده به مرکز جامع سلامت سیدحاتمی اردبیل در سال 1400 بود. از جامعه مذکور 30 نفر، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و کنترل جایگزین شدند. این پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایشی طی 8 هفته تحت آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر شفقت قرار گرفت، در این مدت بر گروه گواه مداخلهی انجام نگرفت پرسشنامههای تحمل پریشانی و بازداریهیجانی به عنوان ابزار ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج به دست آمده از مقایسه پسآزمون دو گروه، حاکی از این است که نمرات پسآزمون تحمل پریشانی و بازداریهیجانی گروه مداخله و کنترل تفاوت معنیداری دارد (01/0=P). با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت موجب بهبود نمرات تحمل پریشانی و بازداریهیجانی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت؛ تحمل پریشانی؛ بازداری هیجان؛ اختلال اضطراب فراگیر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |