تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,953,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,437 |
اثربخشی باز پردازش مجدد مبتنی بر روایت شناسی شناختی بر شناختهای پس آسیبی در دانشآموزان دختردبیرستانی مواجه شده با ترومای جسمانی و هیجانی در شهر کرمانشاه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 85-96 اصل مقاله (706.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16503 | ||
نویسندگان | ||
سمیه زالی پور1؛ کامران یزدانبخش* 1؛ آسیه مرادی2 | ||
1دانشگاه رازی | ||
2استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، کرمانشاه، ایران.مدیرگروه روان شناسی | ||
چکیده | ||
آسیب های دوران کودکی و نوجوانی می توانند تأثیری عمیق و بلند مدت بر رشد جسمانی و روانشناختی داشته باشند. اختلال استرس پس آسیبی این دوران که غالبا با کودک آزاری همراه است، تاثیرات منفی زیادی بر کارکردهای شناختی دارد (ناکایاما و همکاران، 2020). هدف پژوهش حاضر اثربخشی بازپردازش مبتنی بر روایتشناسی شناختی بر شناخت های پس آسیبی در دانش آموزان دختر دبیرستانی مواجه شده با حوادث آسیبزا در شهر کرمانشاه بود. روش مطالعه، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس-آزمون با اندازه گیری مکرر بود. از بین دانش آموزانی که تشخیص اختلال استرس پس آسیبی دریافت کردند، 40 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی و با همتا سازی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار سنجش شامل مقیاس اختلال استرس پس آسیبی می سی سی پی، پرسشنامه سرند کردن حوادث آسیبزا و پرسشنامه شناختهای پس آسیبی بود. گروه آزمایش پروتکل درمانی بازپردازش مبتنی بر روایتشناسی شناختی را دریافت کردند. مقایسه بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروهها حاکی از آن بود که بازپردازش مبتنی بر روایت درمانی شناختی بر شناخت های پس آسیبی در نمرات پس آزمون تاثیر معنی دار داشته است. نتیجه ای که می توان بر مبنای یافته ها گرفت این است که استفاده از روایت درمانی شناختی می تواند در درمان شناخت های پس آسیبی در دانش آموزان مبتلا به تروما موثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازپردازش مجدد؛ ترومای جسمانی و هیجانی؛ روایت شناسی شناختی؛ شناخت های پس آسیبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 251 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 219 |