تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,319 |
تعداد مقالات | 16,193 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,810,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,487,342 |
مقایسۀ اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان و کفایت اجتماعی بر هیجانات مثبت یادگیری فراگیران پسر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.54943.5375 | ||
نویسندگان | ||
کریم عباسی اول1؛ منصور بیرامی* 2؛ امیر پناه علی3؛ تورج هاشمی نصرت آباد4 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
3دانشیار روانشناسی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
4استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی ازویژگی های منحصر به فرد دوران نوجوانی، لذّت، غرور و اُمیدواری تحصیلی است که پیآمدهای مثبتی برای نوجوان،خانواده و جامعه در پی دارد. بنابراین این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامهِ آموزش تنظیم شناختی هیجان و کفایت اجتماعی بر هیجانهای مثبتِ یادگیری فراگیران انجام شد. طرح این پژوهش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل نابرابر و روش پژوهش نیمه آزمایشی بود که در آن از پرسشنامه «هیجانهای مثبت یادگیری فراگیران» قبل و بعد از آموزش استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پسر پایۀ یازدهم شهر مرند بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 60 نفر در سه گروه آزمایشی 1 و گروه آزمایشی 2 و گروه کنترل جهت شرکت در پژوهش انتخاب و جایگزین گردیدند. به گروه آزمایشی اول «تنظیم شناختی هیجان» آموزش داده شد؛ به گروه آزمایشی دوم «کفایت اجتماعی» آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. داده ها توسط نرم افزار SPSS - 24 مورد تحلیل قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره نشان داد که تفاوت معناداری بین گروهها در افزایش هیجانهای مثبت یادگیری فراگیران (05/0>p) وجود دارد. ا کنترل اثر پیشآزمون در دو گروه آزمایشی، دو روش آموزش کفایت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان اثر متفاوت دارند و این تفاوت به نفع آموزش تنظیم شناختی هیجان است (35/32=F، 05/0>p).از مجموع یافته ها نتیجه گیری شد که دو روش آموزش کفایت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان در بهبود لذت تحصیلی، امیدواری تحصیلی و غرور تحصیلی اثر متفاوت دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم "؛ " شناختی "؛ " کفایت "؛ " اجتماعی"؛ " هیجانات مثبت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 298 |