تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,973 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,331,914 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,092,180 |
واکاوی تجربه زیسته دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان از عوامل، زمینهها و پیامدهای دین-گریزی و راهکارهای برونرفت از آن | ||
دین پژوهی و کارآمدی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1402، صفحه 1-17 اصل مقاله (654.77 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/nrr.2023.16446 | ||
نویسندگان | ||
حجت افتخاری1؛ عفت افتخاری* 2؛ جابر افتخاری3 | ||
1دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه هرمزگان و مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی، شیراز، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه باهنر، کرمان، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
دینگریزی پدیدهای نسبتاً نوظهور در جامعه دینگرای ایران اسلامی است که جوانان و دانشجویان کشور را تهدید مینماید. ازاینرو پژوهش حاضر بهمنظور بررسی عوامل، زمینهها و پیامدها دینگریزی و راهکارهای برونرفت دانشجویان از آن با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. قلمرو پژوهش مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان بود و مشارکتکنندگان بهصورت هدفمند بااستفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه-ساختاریافته استفاده شد. به این صورت که پس از مصاحبه با 14 نفر و رسیدن به نقطه اشباع، داده-های بهدستآمده مطابق کدگذاری سهمرحلهای (باز، محوری و انتخابی) اشتراوس و کوربین با نرم افزار مکسکیودا تجزیهوتحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مسائل مالی و دینی، تربیت نادرست و تهاجم فرهنگی بهعنوان شرایط علی، زمینههای فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و محیطی و اجتماعی به-عنوان شرایط زمینهای، عواقب شخصی و عواقب اجتماعی بهعنوان پیامدها و روشنگری دینی و آموزش هدفمند بهعنوان استراتژی یا راهکارهای جلوگیری از دینگریزی میباشند. لذا باتوجه به پشتوانه غنی متون دینی و فرهنگی پیشنهاد میشود برنامههای مدون و منسجمی جهت تربیت دینی و برونرفت از دینگریزی طراحی و با نهایت دقت در سطوح مختلف جامعه اجرا شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دینگریزی؛ دانشجویان؛ پدیدارشناسی؛ تجربه زیسته؛ باهنر کرمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |