تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,111 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,710,338 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,375,713 |
بررسی سطح آگاهی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی درباره ارتباطات علمی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، خرداد 1402، صفحه 33-53 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2023.54674.1020 | ||
نویسندگان | ||
آرزو حسن زاده1؛ گلنسا گلینی مقدم2؛ زهرا اجاق* 3 | ||
1کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح آگاهی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی درباره ارتباطات علمی انجام شده است. روششناسی: این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی-توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش 70 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته بود که هفت مؤلفه و 77 گویه داشت و پایایی آن بر اساس محاسبه آلفای کرونباخ 963/0 محاسبه شد. تحلیلهای آماری با استفاده از نسخه 25 نرم افزار SPSS انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که به صورت کلی دانشجویان در حد متوسطی با مصادیق ارتباطات علمی رسمی (با میانگین 03/4) و غیررسمی (با میانگین 31/3) آشنا هستند. همچنین آنها از عوامل فردی ( با میانگین 54/3) و محیطی (با میانگین 36 /3) موثر بر ارتباطات علمی آگاهی داشتند. به علاوه، دانشجویان ضمن آشنایی با کانالها و ابزارهای گوناگون برقراری ارتباطات علمی به شکلهای مختلف از این ابزارها استفاده میکردند. در نهایت شاخصهای اعتبار را در ارتباطات علمی میشناختند؛ به طوری که سطح آگاهی متوسط و رو به افزایشی نسبت به تمامی موارد مربوط به شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی داشتند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی نسبت به ارتباطات علمی آگاه هستند. با این حال، با توجه به ماهیت رشته، دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید ضمن آشنایی بیشتر با مفهوم ارتباطات علمی، در جهت ایجاد یک رابطه علمی غنی با پژوهشگران و افراد سرشناس در حیطههای مختلف علمی تلاش کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات علمی؛ سطح آگاهی دانشجویان؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ دانشگاه علامه طباطبائی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
پرهام نیا، فرشاد؛ نوشین فرد، فاطمه، حریری، نجلا ؛و محمداسماعیل، صدیقه (1399). نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی اعضای هیأت علمی: یک مطالعه ترکیبی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 12(2).https://doi.org/10.22055/slis.2020.20755.1313
نواح، عبدالرضا؛ رضادوست، کریم و پورترکارونی، محمد (1391). بررسی عوامل موثر بر تعاملات و ارتباطات دانشجویان با استادان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 18(1)، 25-41.
Al-Daihani, S. M., Al-Qallaf, J. S., & AlSaheeb, S. A. (2018). Use of social media by social science academics for scholarly communication. Library Review, 67(6-7), 412-424. DOI:10.1108/GKMC-11-2017-0091 Al-Muomen, N., Chaudhry, A. S., & Al-Othinah, O. (2020). Perceptions regarding academic social networks for scholarly communications. Global Knowledge, Memory and Communication, 69, 597-611. DOI:10.1108/GKMC-01-2020-0007 Djenchuraev, N. (2004). Toward a new policy for scientific and technical communication: The case of Kyrgyz Republic. Available from: https://arxiv.org/pdf/cs/0405001 Jamali, H. R., Nicholas, D., Herman, E., Boukacem‐Zeghmouri, C., Abrizah, A., Rodríguez‐Bravo, B., Xu,j., Świgon,M., Polezhaeva,T. & Watkinson, A. (2020). National comparisons of early career researchers' scholarly communication attitudes and behaviours. Learned Publishing, 33(4), 370-384. https://doi.org/10.1002/leap.1313 Shehata, A. M. K. (2019). Exploring the scholarly communication styles of Arab social science and humanities scholars. Learned Publishing, 32(4), 304-311. https://doi.org/10.1002/leap.1253 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |