| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,488 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,466,851 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,733,076 |
اصل سنخیت در عرفان و همانندسازی در روانشناسی (با گذری در اندیشههای عطار ومولوی) | ||
| زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
| مقاله 2، دوره 48، شماره 197، اسفند 1384، صفحه 35-54 اصل مقاله (148.39 K) | ||
| چکیده | ||
| اصل سنخیت در عرفان زیر مجموعهای از مبحث پیچیدة «وحدت وجود» است. اساساً یکی از اهداف کلی عرفان و روانشناسی رسیدن فرد به وحدت درونی و موفقیت در ایجاد وحدت با عالم خارج از وجود است. اصل سنخیت در فلسفه و در باب علم حضوری معنا پیدا میکند که برای تحقق امر ادراک باید بین مُدرِک و مُدرَک سنخیت وجود داشته باشد و در عرفان (خصوصاً عرفان نظری که همانندیهای بسیاری با فلسفه دارد) رمز اصلی تجاذب و کشش بین عاشق و معشوق است. روانشناسانی چون، آبراهام مزلو و یونگ این سنخیت را باور دارند و همسو بودن اصل سنخیت در عرفان با اصل همانندسازی در روانشناسی را تصدیق میکنند. مشابهت نظریات آبراهام مزلو با افکار عرفانی عطار و مولانا محور اصلی این نوشتار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| وحدت؛ از همپاشیدگی؛ انسان کامل؛ سنخیت؛ همانندسازی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,538 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,851 |
||