تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,742 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,850,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,681,583 |
پهنه بندی خطر بهمن با استفاده از مدلهای آنتروپی شانون و LNRF مطالعه موردی: بخشی از جاده هراز، پلدختر- وانا | ||
هیدروژئومورفولوژی | ||
دوره 10، شماره 35، شهریور 1402، صفحه 81-66 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/hyd.2023.54970.1674 | ||
نویسندگان | ||
عیسی جوکار سرهنگی* ؛ قاسم لرستانی؛ وحید فلاح | ||
گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
منطقه مورد مطالعه در مسیر جاده هراز از پلدختر تا وانا، با آب و هوای سرد کوهستانی البرز مرکزی برای وقوع بهمن مستعد است. هدف از این پژوهش تعیین مهمترین عوامل موثر در وقوع بهمن و پهنه بندی خطر آن با استفاده از مدلهای آنتروپی شانون و LNRF است. برای این منظور از معیارهای پوشش برف، ارتفاع، شیب، جهت دامنه، انحنای دامنه، کاربری اراضی و فاصله از جاده استفاده شده است. نتایج تعیین مهمترین عوامل موثر در وقوع بهمن منطقه مورد مطالعه با استفاده از مدل آنتروپی شانون نشان داد که به ترتیب جهت دامنه، کاربری اراضی، فاصله از جاده و پوشش برف با وزنهای 541/0، 143/0، 129/0 و 083/0 اهمیت بیشتری دارند. نقشههای پهنه بندی خطر بهمن نشان میدهند که بیشترین خطر بهمن در قسمت های جنوبی و جنوب غربی منطقه قرار دارد که به دلیل قرار گرفتن این مناطق در ارتفاعات 2700-2100 متر و شیب 60-30 درجه با جهت دامنههای شمال شرقی و شمالی میباشد. ارزیابی نقشههای پهنهبندی خطر بهمن با استفاده از شاخص احتمال تجربی (P) حاکی از مناسب بودن مدلهای آنتروپی شانون و LNRF در منطقه است، اما کاربرد آنتروپی شانون منجر به افزایش دقت نقشه تا 97 درصد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بهمن؛ آنتروپی شانون؛ LNRF؛ جاده هراز؛ شمال ایران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 199 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255 |