تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,192 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,887 |
ظهور و بروز امر مطلق در اثر هنری توسط نبوغ در فلسفه هنر متقدم شلینگ | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 16، دوره 17، شماره 44، آذر 1402، صفحه 312-329 اصل مقاله (880.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.55906.3499 | ||
نویسندگان | ||
علی سلمانی* 1؛ سپهر سلیمی2 | ||
1دانشیار، گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
شلینگ بهدنبال آگاهیِ تام روح انسان است، از طرفی روح آگاه محصول ذهنیتِ انسان است، فلذا در طبیعت روحی ناآگاه تدبیر امور میکند. بنابراین گذار شلینگ از فلسفه طبیعت به ایدهآلیسم استعلبایی، در راستای رسیدن به این آگاهی تام است. رسیدن به این آگاهی زمانی میسر میشود که ]من [ (روح) مراحل مختلفی را طی کند. اولین مرحله متعلق به کار حواس است، سپس مشاهده درونی (عقل نظری) و بعد از آن عقل عملی (اخلاق). هنگام فعالیت عقل نظری، تعین تصور بدون اراده فاعل است، اما عقل عملی عین را مطابق اراده فاعل میسازد. بنابراین شکافی میان شناخت نظری و شناخت عملی ایجاد میشود. شلینگ این مسئله را چگونه حل میکند؟ وی کاملا آگاه است که اگر این شکاف پر شود و عین (محصول عقل عملی) و ذهن (محصول عقل نظری) ادغام شوند، امر مطلق ایجاد میشود، اما مسئله اصلی چگونگی عینیت یافتن امر مطلق است که فقط آگاهی تام و ارادهای آزاد قادر به انجام آن هستند. شلینگ چهار مسیر را برای به عینیت رساندن امر مطلق پی میگیرد. یقین حسی، عقل نظری، عقل عملی و شناخت امر مطلق به واسطه هنر چهار مسیری هستند که شلینگ پی میگیرد. پر واضح است که تبیین چگونگی عینیت یافتن امر مطلق، باعث فهم بهتر نظام فلسفی شلینگ میشود. در این مقاله بررسی میشود که شلینگ میان یقیین حسی، عقل نظری، عقل عملی (اخلاق) و هنر کدام یک را سازوکاری مناسبتر برای عینیت بخشیدن به امر مطلق میداند؟ چرا؟ و دلیل استفاده شلینگ از مفهوم نبوغ در نظام استعلاییاش چیست؟ | ||
کلیدواژهها | ||
شلینگ؛ ایدهآلیسم استعلایی؛ نبوغ؛ زیبایی هنری؛ امر مطلق | ||
مراجع | ||
Beiser, F. (2002). German Idealism: against subjectivism. Harvard University Press. Beiser, F. (2003). The Romantic Imperative, The concept of Early German Romanticism. Cambridge University Press. Bowie, A. (1993). Schelling and Modern European Philosophy. Routledge. Braeckman, A. (2004). The Work of Art to Absolute Reason: Schelling's Journey toward Absolute Idealism. The Review of Metaphysics, 57(3), 551-569 Dieter, S. (2000). The Nature of Schelling`s Philosophy of Nature: The Critical and Systematic Function of Schelling`s Philosophy of Nature. edited by] S. Sedgwick. Cmabridge University Press. Dudley, W. (2007). Understanding German Idealism. edited by J. Reynolds. Rutledge. Fichte, J. G. (1988). Early Philosophical Writing. translatd by D. Breazeale, Cornell University Press. Guyer, P. (2014). A History of Modern Aesthetics. Cambridge University Press. Hammermeister, K. (2002). The German Aesthetics Tradition. Cambridge University Press. Khatami, M. (2013). Discourses in Phenomenology of Art. Iranian Acadamy of Arts. (In Persian) Pinkard, T. (2002). The Legacy of Idealism. Cambridge University Press. Schelling, F. W. (1980). Of the I as the principle of philosophy, or, On the Unconditional in Human Knowledge. translatd by F. Marti. Bucknell University Press. Schelling, F. W. (1911). Philosophical Letters on Dogmatism and Criticism. translatd by R. Adamson & J. Malcolm Mitchell. Cambridge University Press. Schelling, F. W. (1978). System of Transcendental Idealism. translatd by P. Heath Charlottesville: University Press of Virginia. Schelling, F. W. (1988). Ideas for a Philosophy of Nature as Introduction to the Study of this Science. Cambridge University Press. Schelling, F. W. (1936). Philosophical Inquiries into the Nature of Human Freedom. translatd by J. Gutmann. Open Court. Schelling, F. W. (1984). Bruno, or On the Natural and the Divine Principle of Things. translatd by M. G. Vater. New York Press. Schelling, F. W. (1989). The philosophy of Art. translatd by W. Stott Douglas. Minnesota University Press. Watson, J. (1982). Schelling`s Transcendental Idealism. 2nd edition . Philosopy Works Press. Zakerzadeh, A. (2012). German Idealism; from Wolf to Kant`s followers. Porsesh. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |