تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 13,879 |
تعداد مشاهده مقاله | 48,838,875 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,578,032 |
ژیل دلوز و روایت رهایی سوژه بر اساسِ کتاب منطق احساس | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اردیبهشت 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.53842.3386 | ||
نویسنده | ||
داود معظمی گودرزی ![]() | ||
فارغالتحصیل دکترای فلسفه هنر. دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران | ||
چکیده | ||
ژیل دلوز در کتاب منطق احساس که شرحی بر نقاشیهای فرانسیس بیکن است به صراحت و مکرر از نقد روایت میگوید. اما حقیقت این است که او نه روایت به طور کلی که روایت فیگوراتیو و بازنمایانه را رد میکند و از نحوهی روایتی بدیل در نقاشیهای بیکن سخن میگوید. مسئلهای این مقاله آشکار کردن این شیوهی بدیل روایت نه در کار بیکن که در کار خود دلوز در این کتاب است. به زعم نگارنده دلوز در منطق احساس شیوهی روایت بسیار جالب توجهی دارد، او در این کتاب یک کارگردان تئاتر است. او با زدودن همهی عناصر روایت فیگوراتیو و بازنمایانه به دو عنصر میرسد: صحنه و فیگور، صحنهی خالی و فیگور منزوی و میخکوب در صحنه. ما در کل روایتمان از منطق احساس تنها به این دو عنصر پایبند میمانیم و در صد آشکار کردن نسبتهای تغییریابنده میان این دو عنصریم که همچون موتور محرک روایتمان عمل میکند. اگر این دو، عناصر اصلی این روایت باشند موضوع روایت از این قرار است: رهایی فیگور منجمد در صحنه. اما این آزادی بیواسطه رخ نمیدهد و شامل پنج مرحله یا پرده است: یک) انزوا و گیرافتادگی فیگور. دو) کژسانی فیگور. سه) متلاشی شدن فیگور. چهار) ناپدید شدن فیگور. پنج) تولد فیگور رهایی یافته بهمنزلهی یک بندباز، به بیان دیگر ورزشکارانگی در اتاق خواب. این پنج مرحله پنج پردهی روایت اجرای تئاتریاند که در نهایتِ آن رهاییِ فیگورِ در بند محقق میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
دلوز؛ روایت؛ انزوا؛ رهایی؛ ورزشکارانگی در اتاقِ خواب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |