تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,152 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,608 |
اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر اضطراب، خودکارآمدی و خود تنظیمی دانشجویان ورزشکار شرکت-کننده در المپیاد ورزشی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 81-91 اصل مقاله (626.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.54205.5271 | ||
نویسندگان | ||
علی جلیلی1؛ نسرین صادقیان* 2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی ورزشی، پژوهشکده تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دانشآموختهی،کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تبریز،تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکردهایاجرایی بر اضطراب، خودکارآمدی و خودتنظیمی نخبه ورزشکار شرکتکننده در المپیاد ورزشی بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح آزمون پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق پسر نخبه ورزشکار و بهصورت در دسترس 34 نفر (17 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند و به عنوان نمونه در تحقیق مشارکت کردند. پرسشنامههای اضطراب بک و همکاران (1988)، خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و خودتنظیمی SRI-25قبل و بعد از جلسات آموزشی بهوسیله جامعهی هدف تکمیل گردید. جلسات مداخلهای آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 15 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. نتیجه تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش کارکردهایاجرایی بر کاهش اضطراب (056/7=F، 05/0P<) و افزایش خودکارآمدی ( 248/26=F، 05/0P<) و همچنین افزایش خودتنظیمی (705/37=F، 05/0P<) ورزشکار شرکتکننده در المیپاد ورزشی در گروه آزمایش موثر بوده است. میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش کارکردهای اجرایی باعث کاهش اضطراب، افزایش خودکارآمدی و خودتنظیمی دانشجویان ورزشکار شرکتکننده در المپیاد ورزشی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای اجرایی؛ اضطراب؛ خودکارآمدی؛ خودتنظیمی؛ المپیاد ورزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 360 |