تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,622,518 |
ذوق تأله یا تعارضی در نظام وجودشناسی دوانی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 23، شهریور 1397، صفحه 61-76 اصل مقاله (861.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی طباطبائیان نیم آورد* 1؛ سید مهدی امامی جمعه2؛ نفیسه اهل سرمدی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه و کلام، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
از آثار دوانی میتوان دو نظریه در باره وحدت و کثرت استنباط کرد. یکی وحدت وجود و کثرت موجود و دیگری، وحدت وجود و وحدت موجود. این فیلسوف مکتب شیراز، در طرحواره فلسفی- عرفانی خویش، نظریه ذوقالتاله را تبیین میکند و معنای موجود بودن ممکنات را انتساب آنها به حقیقت وجود میداند. بدین ترتیب است که انتساب، به عنوان اصطلاحی کلیدی در این باب مطرح میشود؛ اصطلاحی که در هر کدام از این الگوها چهره متفاوتی پیدا میکند. آیا مراد از انتساب، همان وجود رابط صدرائی یا تجلّی مطرح در نظام عرفانی است؟ آیا آنچه دوانی از انتساب اراده میکند امری غیر از اضافه اشراقی است؟ در این نگاشته خواهیم دانست که در الگوی نخست، انتساب، غیر از وجود رابط صدرایی و یا نظر عرفاء در باب تجلّی و همچنین، غیر از اضافه اشراقی است. این در حالی است که در دومین الگو، انتساب، دقیقاً همان تجلّی و ظهور عرفاست. در تبیین نظریه ذوقالتاله دوانی، دیدگاههای مختلفی شکل میگیرد. نگارنده ضمن دستهبندی این نظرات با تفکیک میان دستگاه فلسفی و عرفانی جلالالدین دوانی، اولا تحلیلی از این اختلاف در عبارات ارائه میکند و ثانیاً با ریشهیابی این گوناگونی در تعابیر، مشکل اساسی را ضعف دستگاه فلسفی دوانی میداند و معتقد است نظام فلسفی او این قدرت و قابلیت را نداشته است که اندیشه عرفانی او را به طور کامل و بدون نقص، مبرهن سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
دوانی؛ ذوقالتأله؛ انتساب؛ تجلی؛ ممکنات؛ وحدت وجود | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |