تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,950 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,286,504 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,044,434 |
مقایسه اعتباریات اخلاقی علامه طباطبایی و احساس گرایی اخلاقی آیر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 22، خرداد 1397، صفحه 121-135 اصل مقاله (537.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدحسن کریمی1؛ خدیجه قربانی سی سخت* 2 | ||
1استادیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
بر مبنای برخی از نظریاتی که درباره ماهیت مفاهیم اخلاقی وجود دارد این مفاهیم را میتوان در تقسیمبندی چهارگانه: عینی (خارجی)، فلسفی، احساسی (عاطفی) و اعتباری ( قراردادی) گنجاند. محمدحسین طباطبایی برای حل پارهای از معضلات فلسفی، نظریه نوین ادراکات اعتباری را مطرح میکند. وی در تقسیمبندی اعتباریات، اخلاق را هم جزئی از مفاهیم اعتباری میداند. برخی از ویژگیهایی که برای اعتباریات اخلاقی برمیشمرد مانند نسبی بودن، نشأت یافتن از عواطف و نیازها، عدم صدق و کذب پذیری و ... این نظریه را در تشابه با نظریه احساسگرایی اخلاقی آیر فیلسوف پوزیتیویسم قرن معاصر قرار میدهد. اما با تعمق در این دو نظریه خواهیم دید، تفاوتهایی اساسی و بنیادی بین آنها وجود دارد که نباید آنها را از نظر دور داشت؛ ازجمله این که آیر با بیان این دیدگاه در صدد رد مابعدالطبیعه و متافیزیک است، اما طباطبایی با بیان نظریه اعتباریات ( بهطورکلی) در پی تثبیت جایگاه اصول عقلانی و فلسفی است. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ اعتباریات؛ احساسگرایی؛ محمدحسین طباطبایی؛ آیر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |