تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,317,360 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,075,402 |
بررسی تاثیر قابلیت های صادرات پویا بر عملکرد بازاریابی در شرکتهای صادرکننده: نقش تعدیلگر کیفیت رابطه صادرکننده - واسطه | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، دی 1402، صفحه 21-40 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.54992.1998 | ||
نویسندگان | ||
وحید شرفی* 1؛ مهنار ممبینی2 | ||
1استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر قابلیت های صادرات پویا بر عملکرد بازاریابی با توجه به نقش تعدیلگر کیفیت رابطه صادرکننده – واسطه است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش نیز توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل، شرکتهای صادرکننده شهر اهواز که محصولات خود را به بازار کشور عراق صادر می کنند. برای انتخاب نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 234 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمع آوری داده های تحقیق در مجموع 200 پرسشنامه قابلیت اجرایی داشتند. ابزار اصلی گردآوری داده های تحقیق، پرسشنامه استاندارد می باشد. برای سنجش متغیر قابلیت های صادرات پویا از پرسشنامه کالنیت و همکاران(2018)، برای سنجش متغیر عملکرد بازاریابی از پرسشنامه استاندارد لیانگ و گائو(2020) و برای سنجش متغیر کیفیت رابطه صادرکننده – واسطه نیز از پرسشنامه استاندارد ماریا و همکاران(2015) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه ها از طریق اساتید متخصص و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفته اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار ویژوال پی ال اس استفاده شده است. نتایج نشان داند که قابلیت های صادرات پویا بر عملکرد بازاریابی با توجه به نقش تعدیلگری کیفیت رابطه صادرکننده – واسطه در شرکتهای صادرکننده شهر اهواز تاثیر معناداری دارد. همچنین قابلیت سازگاری، قابلیت انعطاف پذیری، نوآوری و قابلیت شبکه سازی در صادرات نیز بر عملکرد بازاریابی با توجه به نقش تعدیلگری کیفیت رابطه صادرکننده – واسطه در شرکتهای صادرکننده شهر اهواز تاثیر معناداری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
صادرات پویا؛ عملکرد بازاریابی؛ کیفیت رابطه صادرکننده-واسطه؛ شرکتهای صادرکننده | ||
مراجع | ||
خورشیدی، غلامحسین؛ عیوضینژاد، سلمان و بیات، مونا. (1398). طراحی و تبیین الگوی صادرات پایدار شرکتهای کاشی و سرامیک، پژوهشهای مدیریت عمومی، 12 (45)، 235-211.
دهقانی سلطانی، مهدی؛ محمدی، اسفندیار؛ همتی، امین و رئوفی، مصطفی. (1398). بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر عملکرد بازاریابی با تبیین نقش میانجی نوآوری و حافظه بازاریابی، راهبردهای بازرگانی، 31، 78-59.
رستمزاد، آتنا. (1398). نقش و تأثیر کیفیت ارتباط بر عملکرد صادرات شرکتها و ثبت سفارش خریداران، دومین کنفرانس بینالمللی پیشرفت در مدیریت، کسب و کار تجارت اقتصاد و امور مالی، برلین، آلمان.
رسولی، مجید و همتپور، مرحمت. (1393). بررسی تأثیر کیفیت ارتباط میان شرکتهای صادرکننده و خریداران خارجی برعملکرد صادرات شرکتها، مطالعه موردی: شرکتهای تولیدی صادرکننده استان گیلان، کنفرانس بینالمللی اقتصاد، حسابداری، مدیریت و علوم اجتماعی، لهستان.
رضا، مافی. (1400). عملکرد بازاریابی در دوران بلوغ و استراتژیهای بازاریابی موثر (مورد مطالعه: فروشندگان و واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی با تمرکز بر برند لورئال)، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 14 (2)، 88-75.
رفیعی، زهره و علیقلی، منصوره، (1401). ،چگونگی نقش آفرینی تعامل اتحادیهها و واسطهها بر روابط عدم اطمینان محیطی بر عملکرد صادراتی بعبارتی میانجی (مورد مطالعه: تولیدکنندگان کوچک و متوسط رنگ و رزین استان تهران)، هشتمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در مدیریت، حسابداری و اقتصاد در ایران، تهران.
فرهادیار، علی؛ حبیبی، علیرضا و منصوری، بهداد. (1400). بررسی تأثیر رهبری کارآفرینانه بر عملکرد بازاریابی سازمان با توجه به نقش میانجی ظرفیت نوآوری، مطالعات مدیریت و حسابداری، 7 (1)، 111-96.
قادری، فروزان و نعامی، عبداله. (1395). بررسی تأثیر مشتری مداری بر عملکرد صادرات با در نظر گرفتن نقش میانجیگری تعهد رفتاری صادرکننده و ارتباطات صادرکننده با مشتری، ششمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت و سومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، تهران، ایران.
قهرمانپور، پریسا؛ ابوالفضلی، سید ابوالفضل و زنوزی، سید جعفر. (1399). بررسی تأثیر ظرفیت انعطافپذیری و یادگیری سازمانی بر عملکرد بازاریابی: بررسی آثار میانجی نوآوری محصول و تعدیلگر آشفتگی محیطی، مدیریت بازرگانی، 12 (1)، 197-183.
کنجکاو منفرد، امیررضا؛ هدایتی، محمد و فرقانی الهآبادی، فهیمه. (1399). تأثیر قابلیتهای صادراتی پویا بر مزیت رقابتی با تاکید بر نقش دانش صادراتی در صنعت زعفران، اقتصاد و توسعه کشاورزی، 34 (4)، 461-447.
لطفی، حمیدرضا و ابراهیمزاده، محمدرضا. (1399). بهرهگیری از قابلیتهای صادرات پویا و عملکرد صادراتی برای مزیت رقابتی، شدت رقابت و فاصله فرهنگی، ششمسن کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری، تفلیس، گرجستان.
ناصحیفر، وحید؛ دهدشتی، زهره؛ تقویفر، محمدتقی و فرزانه حسنزاده، ژاله. (1397). عوامل موثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیتهای پویا، مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 1 (3): 42-23.
Afriyie, S., Du, J., & Ibn Musah, A.-A. (2020). The nexus among innovation types, knowledge sharing, transformational leadership, and marketing performance in an emerging economy: An empirical study. Journal of Indian Business Research, 12 (4), 529-548.
Canh, Phuc Nguyen,. & Thanh, Dinh Su,. (2022). Export Dynamics and Income Inequality: New Evidence on Export Quality, Social Indicators Research, 163,1063–1113.
Carlos, M.R., & Pinho, J. (2013). The role of relational social capital in examining exporter-intermediary relationships. European Business Review, 25 (6), 553-570.
Dario, Miocevic,. (2021). Dynamic exporting capabilities and SME’s profitability: Conditional effects of market and product diversification, Journal of Business Research, 136, 21-32.
Frösén, J., Tikkanen, H., Jaakkola, M., & Vassinen, A. (2013). Marketing performance assessment systems and the business context. European Journal of Marketing, 47 (5), 715-737.
Goldring, D. (2015). Reputation orientation: Improving marketing performance through corporate reputation building. Marketing Intelligence & Planning, 33 (5), 784-803.
Ingrid, Mignon,. Wisdom, Kanda,. (2018). A typology of intermediary organizations and their impact on sustainability transition policies, Environmental Innovation and Societal Transitions, 29, 100-113.
Jieke, C., Carlos, M.P., & Sousa, X. (2019). Nonlinear Effects of Dynamic Export Pricing on Export Sales: A Longitudinal Investigation. Journal of International Marketing, 27 (3), 76-92.
Kalanit, E., Paul, H., Ekaterina, N., Anne, L., Souchon, J., & Sy-Changco, A. (2018). Leveraging of Dynamic export capabilities for competitive advantage and performance consequences: Evidence from China. Journal of Business Research, 84, 114–124.
Kalanit, Efrat,. Paul, Hughes,. Ekaterina, Nemkova,. Anne,. Souchon,. Joseph, Changco,. (2018). Leveraging of Dynamic export capabilities for competitive advantage and performance consequences: Evidence from China, Journal of Business Research, 84, 114-122.
Kaur, V., & Mehta, V. (2017). Dynamic capabilities for competitive advantage: A comparative study of IT Multinationals in India. Journal of Management Technology institiute, 21 (1): 31-51.
Liang, X., & Gao, Y. (2020). Marketing performance measurement systems and firm performance: Are marketing capabilities the missing links. European Journal of Marketing, 54 (4), 885-907.
Maria, L., Jose, M,. Raquel, F,. & Concha, A. (2015). How control system information characteristics affect exporter–intermediary relationship quality. International Business Review, 24 (5), 812–824.
Miguel, Soberón,. Teresa, SánchezChaparro,. Adrian, Smith,. Jaime, Moreno-Serna,. Valentina, Oquendo-Di Cosola,. Carlos, Mataix (2022). Exploring the possibilities for deliberately cultivating more effective ecologies of intermediation, Environmental Innovation and Societal Transitions, 44, 125-144.
Mudaling, D. (2015). A dynamic capabilities perspective of internationalization and performance of SMEs in south asia: A conceptual framework. International Journal of Information Technology and Business Management, 35 (1): 44-62.
Paula, Kivimaa,. Anna, Bergek,. Kaisa, Matschoss,. Harro, van Lente,. (2020). Intermediaries in accelerating transitions: Introduction to the special issue, Environmental Innovation and Societal Transitions, 36, 372-377.
Pinho, J.C. (2016). Social capital and export performance within exporter-intermediary relationships: The mediated effect of cooperation and commitment. Management Research Review, 39 (4), 425-448.
Piyush, S., Nebojsa, S., Davcik, K., & Gopalakrishna, P. (2016). Product innovation as a mediator in the impact of R&D expenditure and brand equity on marketing performance. Journal of Business Research, 69 (12), 5662-5669.
Ramlee, A. (2017). Dynamic capabilities development: An examination of exporting small-to-medium enterprise (SMEs) in Malaysia, Doctoral thesis. Durham University.
Shamma, H., & Hassan, S. (2013). Customer driven benchmarking: A strategic approach toward a sustainable marketing performance. Benchmarking: An International Journal, 20 (3), 377-395.
Souchon, A.L., Hughes, P., Farrell, A.M., Nemkova, E. & Oliveira, J.S. (2016). Spontaneity and international marketing performance. International Marketing Review, 33 (5), 671-690.
Wenzhuo, W., Lei, C., & Zhenyao, S. (2020). Dynamic export coefficient model for evaluating the effects of environmental changes on non-point source pollution. Science of The Total Environment, 747, 141-164.
Wójcik, P., & Ciszewska-Mlinarič, M. (2021). The impact of cognitive and behavioral factors on the export performance: a dynamic capabilities perspective. European Business Review, 33 (3), 427-449.
Yuan, Virtanen,. Yan, Jiang,. Weimu, You,. Helen,Cai (2022).International intermediaries: A systematic literature review and research agenda, European Management Journal, 19 (3), 548-562.
Zhao, S., & Priporas, C.-V. (2017). Information technology and marketing performance within international market-entry alliances: A review and an integrated conceptual framework. International Marketing Review, 34 (1), 5-28.
.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,017 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |