تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,368 |
تفسیر هابز از سرشت انسان و تأثیر آن در شکل گیری فلسفه سیاسی او | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 22، خرداد 1397، صفحه 77-89 اصل مقاله (778.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید مصطفی شهر آیینی* 1؛ بیان کریمی2؛ یوسف نوظهور3 | ||
1دانشیار دانشگاه تبریز | ||
2دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز | ||
3دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
بنیان اندیشة سیاسیِ هابز بر تحلیل دوگانة وی از انسان مبتنی است: از سویی انسان به مثابة جسمِ مادیِ مرکب در شبکهای از نیروهای مکانیکی که تابع امیال و انفعالات خویش است. و از دیگر سو انسان همچون موضوع مطالعة مفاهیم حق و تکلیف که به وسیلة قرارداد تشکیل اجتماع میدهند. تلاش هابز بر این است که نظام سیاسیاش با تحلیل مادهگرایی از رفتار انسان سازگار باشد. به همین دلیل در اندیشة هابز آگاهی از سازمان سیاسی مشروط به شناخت سرشت بشری است، و شناخت حالات و انفعالات بشر به شناخت اصول مکانیکی و قوانین فیزیک وابسته است. اخلاق و سیاست هابز نیز با مادهانگاری مکانیکی منطبق هستند و گاهی بر همان زمینه شرح و بسط داده شدهاند. پرسشهای راهبر ما در این مقاله عبارتند از: سرشت انسان به مثابة یکی از عناصر اصلی نظام روان-شناختی هابز چه مختصاتی دارد؟ هابز چگونه بر پایة مختصات سرشت انسان، فلسفة سیاسی خود را تدوین کرده است؟ مدعای اصلی مقاله این است که در نگاه هابز سرشت انسان بر اصل حرکت و بر اصول مکانیکی استوار است و در نتیجه، توانایی ایجاد جامعة سیاسی در سرشت بشر نوشته نشده است. انسان مدنیبالقسر است و باید اجتماعپذیر ساخته شود، به این معنا که نظم جامعة سیاسی نه نظمی طبیعی بلکه نظمی تصنعی است که در مفاد بندهای یک قرارداد تجلیپذیر خواهد بود. بنابراین روانشناسی مکانیکی هابز زمینهساز فلسفة مدنی اوست. | ||
کلیدواژهها | ||
هابز؛ روانشناسی؛ فیزیک؛ سیاست؛ اصول مکانیکی؛ سرشت انسانی؛ دولت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |