تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 13,678 |
تعداد مشاهده مقاله | 48,554,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,304,414 |
حکمت زمین: جهانِ معنای نقاشیهای مکتب شیراز-بهبهان از منظر فلسفۀ پدیدارشناسانه- هرمنوتیکی هانری کربن با رجوع به متون مزداییِ ایران باستان | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.55014.3457 | ||
نویسندگان | ||
منیره پنجتنی ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکترای پژوهش هنر، گرایش هنرهای اسلامی، دانشکدۀ هنرهای صناعی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد گروه هنرهای تجسمی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهشِ حاضر کوشیده به یاریِ دستگاه پدیدارشناسانه-هرمنوتیکی هانری کربن به جهانِ معنایِ پنج نمونه از نقاشیهای تمثیلی گلچین اشعار به تاریخ 801ه.ق متعلق به مکتب شیراز-بهبهان راهیابد. سه پرسش اصلی این پژوهش عبارتند از: چه ارتباطی میان حکمتِ زمین (جغرافیایِ شهودی) با فضای نقاشیهای تمثیلی وجود دارد؟ دستگاه فکری هانری کربن چه امکاناتی برای خوانش نگارگری ایرانی –بهطور ویژه نقاشیهای مکتب شیراز-بهبهان- دارد؟ نقاشیهای گلچین اشعار به تاریخ 801ه.ق متعلق به مکتب شیراز-بهبهان چه جهانِ معنایی را آشکار میسازند؟ هدف مقاله استفاده از امکانات دستگاه فکری هانری کربن در خوانش نگارههای مکتب شیراز- بهبهان است. رویکرد این پژوهش توصیفی-تحلیلی و برگرفته از فلسفۀ پدیدارشناسانه-هرمنوتیکی هانری کربن است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای نشاندادن/تمثلِ حکمتِ زمین/جغرافیایِ شهودی میتوان بهجای استفاده از روشهایِ ترسیمهای متداول در نقاشی، از شیوههای بازنمایی نقاشیهای تمثیلی (نگارگری ایرانی) بهرهمند شد. دستگاه فکری و آرای هانری کربن در "مواقعی" –مانند نقاشیهای گلچین مذکور- برای "گونه"ای از تفسیرِ نگارگری ایرانی راهگشاست. اندیشۀ او امکان تأویل و رمزگشایی دیداری و محتوایی "برخی" از آثار نگارگری ایرانی را فراهم میکند. بر اساس اندیشۀ پدیدارشناسانه-هرمنوتیکی هانری کربن و با ارجاعات و اشاراتی به متون مزدایی ایران باستان، میتوان گفت، نقاشیهای گلچین اشعار به تاریخ 801ه.ق میتوانند حکمتِ زمین -را که در آن پرسش از "چیستیِ" زمین به "کیستی" و تصاویر زمین طبیعیِ به زمین شهودی تبدیل میشود- تمثل ببخشند. همچنین در انتهای مقاله به نقد رویکرد کربن و محدودیتهای آن اشاره کردیم. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ هرمنوتیک؛ کربن؛ حکمتِ زمین؛ نگارگری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |