تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,130 |
تعداد مقالات | 13,898 |
تعداد مشاهده مقاله | 48,901,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,604,096 |
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر روانشناسی مثبت و درمان شناختی– رفتاری بر اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.54827.5379 | ||
نویسندگان | ||
علی پورروستا![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر روانشناسی مثبت و درمان شناختی- رفتاری بر اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پر خطر دانش آموزان پسر شهر یاسوج بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی 1400-1399 بود. در ابتدا، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت توسط دانشآموزان تکمیل گردید و 45 دانشآموز که نمره اعتیاد به اینترنت آنان بالاتر از نقطه برش (برابر با 46) بود، بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پیش از اجرای مداخلات، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی توسط آزمودنیها تکمیل شد. پس از آن، گروه آزمایشی 1 (درمان شناختی- رفتاری) و گروه آزمایشی 2 (درمان مبتنی بر روانشناسی مثبت) در 10 جلسه 90 دقیقهای، تحت مداخله قرار گرفتند، در حالی که گروه گواه هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. پس از آخرین جلسه، پسآزمون اجرا شد و دادههای بهدست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هر دو درمان شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر روانشناسی مثبت میتوانند بر کاهش اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پر خطر مؤثر باشند (0/001>p). همچنین تفاوت معناداری بین دو درمان مشاهده نشد(0/05<p). با توجه به نتایج، درمانگران و متخصصان بالینی می توانند از درمان شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر روانشناسی مثبت به عنوان رویکردهای درمانی مؤثر در زمینه اعتیاد به اینترنت و پیشگیری از رفتارهای پرخطر استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد به اینترنت؛ دانش آموزان؛ درمان شناختی رفتاری؛ درمان مبتنی بر روانشناسی مثبت؛ رفتارهای پرخطر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 276 |