![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه تبریز](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,074 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,747 |
مدل ارائه ارزش در فرایندهای سازمانی گمرک از طریق ادغام حاکمیت فناوری اطلاعات در مدیریت فرایند | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، فروردین 1402، صفحه 19-40 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2023.54572.1986 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا صدری خواه1؛ سید سپهر قاضی نوری* 2؛ ابوالقاسم سرآبادانی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تجارت جهانی نقش بسزائی در توسعه اقتصادی کشورها دارد. یکی از سازمانهای موثر در زمینه تسهیل تجارت، گمرک است که به عنوان مرزبان اقتصادی کشور شناخته میشود. در گزارش ارائه شده توسط بانک جهانی کشور ایران جایگاه نامطلوبی در حوزه تجارت فرامرزی در بین کشورهای جهان دارد. این پژوهش با هدف بهبود جایگاه کشور ایران در شاخص تجارت فرامرزی گزارش بانک جهانی در بین سایر کشورها انجام شده است. بدین منظور ابتدا مطالعه حوزههای حاکمیت فناوری اطلاعات و مدیریت فرایند انجام پذیرفت، در این بررسی حوزه های پنجگانه حاکمیت فناوری اطلاعات و مراحل مورد نیاز جهت مدیریت فرایند شناسایی گردید. در پژوهش حاضر، از روش پژوهش علم طراحی برای مسئله مزبور استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل ۵۷ نفر از خبرگان حوزه گمرک بوده که نمونهای به اندازه ۱۲ نفر از این جامعه جهت انجام مصاحبه به روش هدفمند انتخاب گردید. روش جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاضر به تفکیک، در سه حوزه شامل ارائه ارزش، حاکمیت فناوری اطلاعات، مدیریت فرایند طبقه بندی گردیده است. پس از طبقه بندی و تحلیل نتایج، مدلی جهت ارائه ارزش به ذینفعان سازمانی طراحی گردید. این مدل شامل بخشهای مختلفی بوده که مهمترین بخشهای آن بخش ”اقدامات” و ”ارائه ارزش” میباشد. دو بخش مزبور به اقداماتی اشاره دارد که لازم است در سازمان انجام پذیرد تا با ادغام حاکمیت فناوری اطلاعات در مدیریت فرایند موجب خلق ارزش برای ذینفعان گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارائه ارزش؛ حاکمیت فناوری اطلاعات؛ مدیریت فرایند؛ گمرک؛ علم طراحی | ||
مراجع | ||
اسماعیل پور, ر., سلیمانی, ر., اکبری, م., ابراهیم پور, م. (2020). طراحی الگوی راهبردی بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان ایرانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی, 3(1), 83-108. https://doi.org/10.22034/jiba.2020.10382
اعتمادیان, س. (1400). مدل کنترل راهبردی گمرک جمهوری اسلامی ایران. مطالعات مدیریت راهبردی, 277-299. https: //www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1976010
سید محسن, م., سید فتح الله امیری, ع. (1399). بررسی رفتار مصرف کننده به منظورخلق ارزش مورد انتظار مشتری توسط تحلیل کلان داده ها. مطالعات رفتار مصرف کننده, سال 7, 160-182.
حاجی صادقی, ب., نیرومند, پ. د., رنجبر, م. چارچوب سنجش میزان آمادگی پیاده سازی سیستم BPM درشرکت برق منطقه ای تهران. (2010). مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 20(63), 183-201.
علائی طباطبائی, س. ا., الیاسی, م., زندحسامی, ح., ترابی, ت. (2022). بینالمللیسازی یکباره یا تدریجی؟ موردکاوی فرآیند بینالمللیسازی سه کسبوکار دانشبنیان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی, 5(2), 93-108. https://doi.org/10.22034/jiba.2021.48675.1787.
Alturki, A. (2012). A Design Science Research Roadmap. PACIS,
Armistead, C., & Machin, S. (1997). Implications of business process management for operations management. International Journal of Operations & Production Management, 17(9), 886-898. https: //doi.org/10.1108/01443579710171217
Bisandu, D. (2016). Design Science Research Methodology in Computer Science and Information Systems.
Castellanos, W. (2020). Impact of Information Technology (IT) Governance on Business-IT Alignment. Cuadernos de Gestión, 2020-12-10. https: //doi.org/10.5295/cdg.180995ws
Chari, L., & Mohanty, R. P. (2009). Understanding Value Creation: The Shareholder Value Perspective. LBS Journal of Management & Research, 7, 12-26.
Chountalas, P. T., & Lagodimos, A. G. (2019). Paradigms in business process management specifications: a critical overview. Business Process Management Journal, 25(5), 1040-1069. https://doi.org/10.1108/BPMJ-01-2018-0023
Dresch, A., Lacerda, D., & Jr, J. (2015). Design Science Research: A Method for Science and Technology Advancement. https: //doi.org/10.1007/978-3-319-07374-3
Eggert, A., Kleinaltenkamp, M., & Kashyap, V. (2019). Mapping value in business markets: An integrative framework. Industrial Marketing Management, 79, 13-20. https: //doi.org/https: //doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.03.004
Enríquez, F., Troyano, J. A., & Romero-Moreno, L. M. (2019). Using a business process management system to model dynamic teaching methods. The Journal of Strategic Information Systems, 28(3), 275-291. https: //doi.org/https: //doi.org/10.1016/j.jsis.2018.07.002
Ferreira, N. N., Martins, M. R., Gaya de Figueiredo, M. A., & Gagno, V. H. (2020). Guidelines for life extension process management in oil and gas facilities. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 68, 104290. https: //doi.org/https: //doi.org/10.1016/j.jlp.2020.104290
Ghazinoory, S., Aliahmadi, A., Namdarzangeneh, S., & Ghodsypour, S. H. (2007). Using AHP and LP for choosing the best alternatives based the gap analysis. Applied Mathematics and computation, 184(2), 316-321.
Ghazinoory, S. S., & Ghazinoory, S. S. (2008). Extracting Strategies for Modification of the National Innovation System of Iran Based on a Comparative Study. Journal of Science and Technology Policy, 1(1), 53-64. https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12744_47cd3eec340440776ba9f0112134105b.pdf
Gregory, R. W., Kaganer, E., Henfridsson, O., & Ruch, T. J. (2018). IT consumerization and the transformation of IT governance. MIS Quarterly, 42(4), 1225-1253.
Henderson, J. C., & Venkatraman, H. (1993). Strategic alignment: Leveraging information technology for transforming organizations. IBM Systems Journal, 32(1), 472-484. https: //doi.org/10.1147/sj.382.0472
Hevner, A., R, A., March, S., T, S., Park, Park, J., Ram, & Sudha. (2004). Design Science in Information Systems Research. Management Information Systems Quarterly, 28, 75.
Johansson, N., & Mollstedt, U. (2006). Revisiting Amit and Zott’s model of value creation sources: The SymBelt Customer Center case. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 1(3), 16-27. https: //www.mdpi.com/0718-1876/1/3/19
Jones, D., & Gregor, S. D. (2007). The Anatomy of a Design Theory. Journal of the Association of Information Systems., 8, 19.
Kafando, M. I. (2020). How can Customs better leverage emerging AI technologies for more sustainable and smarter operations?
Kakabadse, N., & Kakabadse, A. (2001). IS/IT Governance: Need for an Integrated Model. Corporate Governance, 1, 9-11. https: //doi.org/10.1108/EUM0000000005974
Kam‐Chuen Yung, W., & Ting‐Hong Chan, D. (2003). Application of value delivery system (VDS) and performance benchmarking in flexible business process reengineering. International Journal of Operations & Production Management, 23(3), 300-315. https: //doi.org/10.1108/014435703104622776
Kordnaiej, A., Azar, A., & Niakan Lahiji, N. (2010). Formulating the Effective Organizational Strategy in Public Sector: Case study in the Islamic Republic of Iran’s Customs (IRIC). The Economic Research, 10(2), 0-0. http: //ecor.modares.ac.ir/article-18-376-fa.html
Liang, H., Wang, N., Xue, Y., & Ge, S. (2017). Unraveling the Alignment Paradox: How Does Business—IT Alignment Shape Organizational Agility? Information Systems Research, 28, 863-879. https://doi.org/10.1287/isre.2017.0711
Lindič, J., & Marques da Silva, C. (2011). Value proposition as a catalyst for a customer focused innovation. Management Decision, 49(10), 1694-1708. https: //doi.org/10.1108/00251741111183834
Lunardi, G., Maçada, A. C., Becker, J., & van grembergen, W. (2017). Antecedents of IT Governance Effectiveness: An Empirical Examination in Brazilian Firms. Journal of Information Systems, 31, 41-57. https: //doi.org/10.2308/isys-51626
Makkar, U., Gabriel, E., & Tripathi, S. (2008). Value chain for higher education sector case studies of India and Tanzania. Journal of Services Research, 8, 183-200.
Nunamaker, J. F., & Chen, M. (1990, 2-5 Jan. 1990). Systems development in information systems research. Twenty-Third Annual Hawaii International Conference on System Sciences.
Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M., & Chatterjee, S. (2007). A design science research methodology for information systems research. Journal of Management Information Systems, 24, 45-77.
Sakyi-Gyinae, K., & Holmlund, M. (2018). What Do Business Customers Value? An Empirical Study of Value Propositions in a Servitization Context. Technology Innovation Management Review, 8, 36-43. https://doi.org/10.22215/timreview/1157
Scalabrin Bianchi, I., Sousa, R., & Pereira, R. (2021). Information Technology Governance for Higher Education Institutions: A Multi-Country Study. Informatics, 8, 26. https://doi.org/10.3390/informatics8020026
Van Aken, J., & Romme, G. (2012). A Design Science Approach to Evidence-Based Management. In (pp. 43-57). https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199763986.013.0003
Venable, J. (2006). The role of theory and theorising in design science research. First International Conference on Design Science Research in Information Systems and Technology.
World Bank, 2020. "Doing Business 2020," World Bank Publications - Books, The World Bank Group, number 32436.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 637 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 487 |